SUKSESS: Traktorer er blitt storselgende produkter for daglig ledet Morten Iversen (t.v.) og Elmaas-selger Torben Mogensen.

Traktor er blitt størst

LIER: Elmaas AS startet opp med traktorer for bare tre år siden, men allerede nå er dette faktisk blitt det største produktsegmentet.

Publisert Sist oppdatert

Farmtrac er merket Elmaas er forhandler for, og de små blå traktorene produseres i India. Årlig produseres det ca. én million små traktorer i India, og av disse er ca. 150.000 Farmtrac. Tallene er til å bli svimmel av, men de begynner nå å slå an også her hjemme i Norge.

KLARE: Fire elektriske Farmtrac FT 25 G elektriske traktorer står klare til å leveres sine nye eiere.

- De små Thaler hjullasterne har vært vårt store agentur, men i år vil faktisk Farmtrac-traktorene passere Thaler, sier daglig leder Morten Iversen.

Spesialbehandling

Han sier at etter to års tautrekking, fikk Elmaas endelig agenturet for tre år siden. Det var et lykketreff, og han opplever at det er en svært lydhør fabrikk.

- Indiske produsenter ønsker å være bedre på kvalitet enn kinesiske, og mer konkurransedyktige på pris enn de japanske produsentene. Faktisk har japanske Kubota kjøpt 44,8% av Escorts, selskapet som produserer Farmtrac, og nå heter selskapet Escorts Kubota Limited, forklarer Iversen.

At fabrikken lytter til innspill er det fysiske bevis på ute på tunet utenfor Elmaas hovedkontoret i Lier. Fire elektriske Farmtrac-traktorer på 25 hk og 1400 kg egenvekt, står på rekke og venter på å leveres til kunder.

BATTERI: Under panseret er hovedsakelig batteriet, litium-ion på 22 kWt.
FOROVER OG BAKOVER: Enkelt oppsett for pedalenes funksjoner.

- Dette er den eneste elektriske traktoren som kan leveres i markedet her hjemme nå, og Norge og Storbritannia er de største markedene for disse. Hjemme i India, som tross alt tar 90% av produksjonen deres, leveres det ingen elektriske traktorer, sier Iversen videre.

Teknisk info

El-traktoren kommer med hydrostatisk drift (manuell også om man vil) og kan kjøre 540 o/min uavhengig av hastighet på maskinen. Iversen sier maskinene har driftstid fra to til fem timer, avhengig av hvor tungt arbeid som skal utføres. Batteriet (litium-ion på 22 kWt) lades i stikkontakten (onboard-lader), eller i en hurtiglader. Iversen sier at den også kommer med Type 2-lader om ikke så lenge, lik den man benytter på personbiler i Norge.

Han overleverte den første til LSK Hallen i desember i fjor, der den benyttes med et redskap for å «rufse i» kunstgresset. Typisk driftstid her er tre timer før lading.

- Mange av kundene på slike traktorer bruker dem bare kanskje 50-100 timer i året, sier Iversen.

FØRERPLASSEN: Bildet ble tatt mens uværet Hans «holdt på» i Norge.

Mange muligheter

Han legger til at man kan utstyre dem med frontlaster, eller midtmontert klippepanne og annet utstyr. Hydraulikkuttak og PTO bak er standard, men man kan også få tilkobling både under og foran også.

Det er ikke Enova-tilskudd på elektriske traktorer, men prisen på 350.000 er faktisk ikke slik at man ramler av stolen når man hører den.

Iversen legger til at det vil komme en større elektrisk versjon på 35 hk litt senere, og med hytte. Tross kuriositeten med el-traktor, påpeker Iversen at 95% av salget deres er dieseldrevne traktorer som kommer i et større modellspekter.

- Men de elektriske traktorene utgjør faktisk en forskjell, spesielt for bruk innendørs der det etter min mening ikke skal kjøres maskiner og utstyr på diesel, sier han.

Powered by Labrador CMS