AT.JOBBER | Stillingsmarked

FINT PÅ TOPPEN: Akkurat her ser kanskje ikke prosjektet så spektakulært ut, men det skal skje mye nede i grunnen før dette blir det endelige resultatet. Illustrasjon: AFRY

Peab landet kontrakt på 5,5 milliarder

GÖTEBORG: Peab skal bygge deler av den underjordiske pendeltogstasjonen i Haga-Rosenlund som del av Västlänken-prosjektet.

Publisert

Arbeidet med Västlänken-etappen Haga-Rosenlund går nå inn i en ny fase. Etter omfattende planlegging har Trafikverket i tett samarbeid med Peab fastlagt produksjonsmetoden for den kommende gjennomføringsfasen. Kontrakten er verdt 5,5 milliarder svenske kroner, hvorav Peab ordreregistrerte 1,5 milliarder i 2024.

Peab har fått i oppdrag fra Trafikverket å utføre arbeidet på Västlänkens Rosenlund-kontrakt, én av fem entrepriser i Västlänken-etappen Haga. Prosjektet omfatter deler av den underjordiske pendeltogstasjonen og er en tradisjonell entreprise som strekker seg over en periode på rundt fem år.

Krevende grunnforhold

Grunnforholdene i området er kompliserte med fjell, leire og en 30 meter dyp sjakt i grunnen under Rosenlundkanalen. Forholdene er også utfordrende på overflaten siden anleggsplassen ligger midt i bydelen Haga, noe som krever hensyn til trafikkflyt og folk i området.

Peab ble tildelt Rosenlund-kontrakten i 2024. Prosjektet innebærer bygging av ny stasjon med tre innganger med flere plattformer, fire jernbanespor, et mellomnivå i nord med plass til sykkelparkering og et mellomnivå i sør som går inn i Handelshögskolan.

Historisk oppdrag

– Dette er et historisk stort oppdrag, særlig siden Haga-Rosenlund er ett av Sveriges mest utfordrende anleggsprosjekter, formidler Lotta Brändström, forretningsområdeleder anlegg i Peab, i nyhetsmeldingen.

Hun ytrer at de helt fra starten har hatt en åpen og tillitsfull dialog med Trafikverket om de komplekse grunnforholdene og hvordan de må håndteres. Løsningene Trafikverket nå har bestilt dekker i tillegg til alle de tekniske kravene, også de tøffe kravene til sikkerhet, miljø og arbeidsmiljø.

Viktig milepæl

Patrick Guné, driftsområdesjef store prosjekter i Trafikverket, forklarer i meldingen at det å ha fastlagt produksjonsmetoden er en viktig milepæl i prosjektet. Dette skaper grunnlaget for en effektiv og sikker byggeprosess i en av Västlänkens mest utfordrende entrepriser.

Prosjektet vil bli ordreregistrert i fjerde kvartal 2025 med fire milliarder svenske kroner. Den første fasen ble ordreregistrert med 1,5 milliarder svenske kroner i første kvartal 2024.

Powered by Labrador CMS