FINT PÅ TOPPEN: Akkurat her ser kanskje ikke prosjektet så spektakulært ut, men det skal skje mye nede i grunnen før dette blir det endelige resultatet. Illustrasjon: AFRY
Peab landet kontrakt på 5,5 milliarder
GÖTEBORG: Peab skal bygge deler av den underjordiske pendeltogstasjonen i Haga-Rosenlund som del av Västlänken-prosjektet.
Arbeidet med Västlänken-etappen Haga-Rosenlund går nå inn i
en ny fase. Etter omfattende planlegging har Trafikverket i tett samarbeid med
Peab fastlagt produksjonsmetoden for den kommende gjennomføringsfasen.
Kontrakten er verdt 5,5 milliarder svenske kroner, hvorav Peab ordreregistrerte
1,5 milliarder i 2024.
Peab har fått i oppdrag fra Trafikverket å utføre arbeidet
på Västlänkens Rosenlund-kontrakt, én av fem entrepriser i Västlänken-etappen
Haga. Prosjektet omfatter deler av den underjordiske pendeltogstasjonen og er
en tradisjonell entreprise som strekker seg over en periode på rundt fem år.
Krevende grunnforhold
Grunnforholdene i området er kompliserte med fjell, leire og
en 30 meter dyp sjakt i grunnen under Rosenlundkanalen. Forholdene er også
utfordrende på overflaten siden anleggsplassen ligger midt i bydelen Haga, noe
som krever hensyn til trafikkflyt og folk i området.
Peab ble tildelt Rosenlund-kontrakten i 2024. Prosjektet
innebærer bygging av ny stasjon med tre innganger med flere plattformer, fire
jernbanespor, et mellomnivå i nord med plass til sykkelparkering og et
mellomnivå i sør som går inn i Handelshögskolan.
Historisk oppdrag
– Dette er et historisk stort oppdrag, særlig siden
Haga-Rosenlund er ett av Sveriges mest utfordrende anleggsprosjekter, formidler
Lotta Brändström, forretningsområdeleder anlegg i Peab, i nyhetsmeldingen.
Hun ytrer at de helt fra starten har hatt en åpen og
tillitsfull dialog med Trafikverket om de komplekse grunnforholdene og hvordan
de må håndteres. Løsningene Trafikverket nå har bestilt dekker i tillegg til
alle de tekniske kravene, også de tøffe kravene til sikkerhet, miljø og
arbeidsmiljø.
Viktig milepæl
Patrick Guné, driftsområdesjef store prosjekter i
Trafikverket, forklarer i meldingen at det å ha fastlagt produksjonsmetoden er
en viktig milepæl i prosjektet. Dette skaper grunnlaget for en effektiv og
sikker byggeprosess i en av Västlänkens mest utfordrende entrepriser.
Prosjektet vil bli ordreregistrert i fjerde kvartal 2025 med
fire milliarder svenske kroner. Den første fasen ble ordreregistrert med 1,5
milliarder svenske kroner i første kvartal 2024.