Ford øker produksjonsplanen til nær det dobbelte. Nå skal 150.000 elektriske pickuper, Ford F-150 Lightning, produseres per år i Dearborn, Michigan.
Ford øker produksjonsplanen til nær det dobbelte. Nå skal 150.000 elektriske pickuper, Ford F-150 Lightning, produseres per år i Dearborn, Michigan.

Voldsom interesse for elektriske Ford F-150 Lightning

Fords nye elektriske pickup er populær. Nær 200.000 har levert reservasjon. Ford bygger kjempefabrikk for å møte etterspørselen.

Publisert Sist oppdatert

Ford Motor Company annonserte i januar 2022 at de planlegger å nesten doble produksjonen av F-150 Lightning – til 150.000 pickuper i året. Dette gjør de for å møte den svært store etterspørselen etter den første helelektriske versjonen av USAs mest solgte bil.

Allerede torsdag denne uken vil den første puljen av kunder som har lagt inn reservasjon, bli invitert til å bestille F-150 Lightning, som er utviklet for salg på det amerikanske markedet og blir produsert ved Rogue Electric Vehicle Center i Dearborn, USA.

- Med nesten 200.000 reservasjoner så jobber våre team knallhardt og kreativt for å levere flest mulig F-150 Lightning pickuper til våre kunder. Ford gjør alt vi kan for å skalere opp og øke produksjonskapasiteten vår, sier Kumar Galhotra, president i The Americas & International Markets Group, Ford Motor Company.

Ekstrem interesse for F-150 Lightning

På grunn av den voldsomme interessen, har Ford innført en reservasjonsprosess hvor de som har reservert blir spurt om å følge med på sin e-post eller Ford-konto for en invitasjon de neste månedene. De som ikke får invitasjon til å konvertere reservasjonen til en 2022-modell, vil få muligheten til å bestille en fremtidig årsmodell etter hvert.

«Samlebåndene» hos Ford går for fullt for å dekke etterspørselen når USAs mest solgte bil gjennom flere tiår blir elektrisk.
«Samlebåndene» hos Ford går for fullt for å dekke etterspørselen når USAs mest solgte bil gjennom flere tiår blir elektrisk.

For å levere den nødvendige økningen i produksjonskapasitet av den elektriske pickupen, har Ford opprettet et lite team med ansatte fra både produksjon, innkjøp, strategi, produktutvikling og kapasitetsplanlegging for å finne nye måter og raskt kunne tilpasse og øke produksjonen.

Ford jobber også med sine viktigste underleverandører, og i tett samarbeid med sine egne produksjonsfabrikker, Rawsonville Component Plant og Van Dyke Electric Powertrain Center – for å finne nye måter å øke produksjonen av deler, som for eksempel battericeller og elektriske kjøresystemer.

Det er litt rart å se en F-150 uten en motor under panseret. Et panser og en front som for øvrig fortsatt er massiv selv om det egentlig ikke trengs med hensyn til motor.
Det er litt rart å se en F-150 uten en motor under panseret. Et panser og en front som for øvrig fortsatt er massiv selv om det egentlig ikke trengs med hensyn til motor.

F-150 Lightning har så langt skapt en rekordstor interesse blant kunder som kommer fra konkurrerende bilmerker, ifølge Ford. Hele 75 % av reservasjonene skal være gjort av denne gruppen.

Leveringer av 2022-modellen av F-150 Lightning starter til våren og vil skje med en startpris på 39.974 dollar MSRP (Manufacturer's Suggested Retail Price, Taxes, title and license fees extra), før føderale/statlige insentiver.

Bygger den største bilfabrikken i selskapets historie

Ford bygger også «den største, mest avanserte og effektive bilproduksjonsanlegget» i selskapets 118-årige historie, i Tennessee.

Her skal den neste generasjonen F-serie elektriske pickup produseres.

Sammen med SK Innovation bygger også Ford tre nye BlueOval SK batterifabrikker for å produsere litium-ion-batterier til neste generasjon Ford- og Lincoln-biler.

Ikke til Europa

Ford har ingen planer om å innføre elektriske F-150 Lightning til Europa med det første.

- Etterspørselen etter Lightning i USA er enorm og fortsatt betydelig høyere enn produksjonskapasiteten. Det foreligger dermed ingen konkrete planer om å lansere Lightning i EU/Norge den nærmeste tiden, opplyser informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

Powered by Labrador CMS