Dette Volvo FH16 750-vogntoget er overlevert til Alf Johansen AS. FMX-en på bildet skal gå testes på lukket område av selskapet.
Dette Volvo FH16 750-vogntoget er overlevert til Alf Johansen AS. FMX-en på bildet skal gå testes på lukket område av selskapet.

Volvo FH16 750 med «full pakke»

Alf Johansen AS har mottatt et nytt vogntog på 22 meter med 60 tonn totalvekt. De skal i tillegg teste en Volvo FMX 540 med 47 tonns nyttelast.

Publisert

Firmaet Alf Johansen AS fra Seljord i Telemark er etter over 45 års drift blitt en stor aktør i markedet for massetransport. Denne uken fikk Alf Johansen AS fra Seljord i Telemark overlevert en Volvo FH16 tippbil med slephenger, en 22 meters ekvipasje for 60 tonn totalvekt.

Ved oppstart i 1976 var hoveddelen transport av masser i forbindelse med utbygging av kraftverk.

De etablerte en avdeling i Oslo i 1991, og etter at Franzefoss kjøpte 50 % av aksjene for to år siden, er de representert med materiell ved flere av Franzefoss' pukkverk. Volvo-vogntoget ble overlevert ved anlegget Bonnkall i Trondheimsveien i Oslo.

- Første av sitt slag i transportselskapet

- Bilen skal gå på skiftkjøring seks dager i uka på utbygging av Fornebubanen, der den skal frakte masser mellom Fornebu og Drammen. Vi har en stor bilpark, men dette er første Volvo vi har kjøpt på snart ti år, sier Stian Johansen, prosjektleder i selskapet.

- Vi er en Telemarksbedrift og handler lokalt, derfor er det Volmax i Skien som har stått for leveransen. Istrail lå tidligere på Ulefoss i Telemark og derfor begynte far tidlig å handle inn påbygg derfra. Det har vi stort sett fortsatt med og de har bygget påbygg og slephenger etter vår egen standard, sier Johansen.

Det var Alf Johansen som i sin tid startet firmaet i Telemark, i dag er det kun hovedkontoret som er lokalisert i hjemkommunen.

- Denne bilen er den første vi kjøper med 22 meter totallengde og med godkjent totalvekt på 60 tonn. Vi har en til i bestilling fra en annen leverandør og ser dette som et prosjekt for å prøve ut noe nytt, sier Stian Johansen, prosjektleder i Alf Johansen AS.
- Denne bilen er den første vi kjøper med 22 meter totallengde og med godkjent totalvekt på 60 tonn. Vi har en til i bestilling fra en annen leverandør og ser dette som et prosjekt for å prøve ut noe nytt, sier Stian Johansen, prosjektleder i Alf Johansen AS.

- Denne bilen er den første vi kjøper med 22 meter totallengde og med godkjent totalvekt på 60 tonn. Vi har en til i bestilling fra en annen leverandør og ser dette som et prosjekt for å prøve ut noe nytt, sier Stian Johansen.

Volvo FH16 750 med «full pakke»

Bilen er Volvo Trucks toppmodell, FH16 750 med alt utstyr. Det er aluminiumsfelger på hele settet for å spare vekt, Volvo Dynamic Steering, tandemaksel med løft og girkasse med krypgir.

Bilen er leaset for fem år og det er inngått vedlikeholdsavtale, Volvo Gullavtale, som dekker all service og reparasjoner i hele perioden. Service vil bli tatt hos Volvo Truck Center i Oslo.

- Vi er stolte over å få lov til å levere den første Volvoen på mange år til dette solide Telemarks-firmaet og vi er innstilt på at vi skal få lov å selge flere lastebiler til dem, sier salgssjef Inge Nyberg i Volmax Skien.

Ved overlevering hadde Volvo Norge også med seg sin demobil for anleggstransporter, en Volvo FMX 540 med 47 tonns nyttelast på lukket område. Denne spesielle bilen med 38 tonns tandemaksler er en meget effektiv bil til massetransport. Bilen skal nå Alf Johansen AS prøve ut på flere av sine anlegg i tiden som kommer. Firmaet kjøper 8-10 nye lastebiler per år.

Ingen problemer med å skaffe nok sjåfører

Alf Johansen AS har i dag et anlegg på Bondkall – Trondheimsveien - hvor de har investert i en boligrigg med 53 boenheter med «alle fasiliteter», en kontorrigg og et stort telt for vedlikeholdsarbeid på den store bil- og maskinparken.

- Vi er blitt store etter hvert og kan derfor også påta oss massetransporter på store anlegg. Det siste året har vi driftet ca. 100 lastebiler, hvorav litt under 50 har vært våre egne, sier Stian Johansen.

Han sier videre at de har en solid gjeng med dyktige sjåfører og at de ikke har problemer med rekruttering.

- Her tror vi nøkkelen er å ha bra og oppdatert utstyr, tilbud om gode skiftordninger, trygge arbeidsforhold og innkvartering. En god del av våre sjåfører kommer som oss fra Telemark og jobber lange skift en uke for så å ha en uke fri, sier Stian Johansen.

Powered by Labrador CMS