VERDENS FØRSTE: Både Volvo CE og stålprodusenten SSAB går ut med at dette er verdens første anleggsmaskin som er produsert av stål som ikke har medført CO2-utslipp å fremstille. Maskinen er en liten verdensbegivenhet i seg selv, og rettet mot gruve- og pukkverksindustrien. Foto: Bo Håkansson, BilduppdragetBilduppdraget
Volvo førerløs el-dumper er verdens første maskin fra fossilfritt SSAB-stål
SSAB I FØRERLØS DUMPER: Den svenske stålprodusenten SSAB har utviklet metode for å produsere fossilfritt stål, og nå er den første anleggsmaskinen produsert av det fossilfrie stålet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Utviklingen av stålet er et samarbeid mellom SSAB, gruveselskapet LKAB og energiselskapet Vattenfall. I august ble det kjent at det første stålet uten bruk av fossile energikilder, er produsert og det ble senere kjent at Volvo Group er første kunde av stålet.
Første i Volvo-dumper
I oktober holdt Volvo Construction Equipment et arrangement, og presenterte den første maskinen som er produsert av stålet som er produsert ved hjelp av hydrogen som energikilde fremfor kull og koks.
Annonse
Det kunne neppe vært mer passende enn å bruke det «grønne» stålet til å bygge en førerløs elektriske dumper. Maskinen er enn så lenge en konseptmaskin som Volvo CE har utviklet over lang tid sammen med blant andre Skanska, og inngår i et konsept om å utvikle fullskala elektrisk, og delvis førerløst, pukkverksdrift. Dumperne er en vesentlig del av den løsningen. Lenge har de vært på konseptnivå, men nå varsler Volvo CE at det skal bygges en begrenset serie av dem i 2022, og deretter skal de settes i normal serieproduksjon.
- Våre ambisjoner er å ha fossilfritt står i alle våre produkter, og vi tar dette steg for steg. Denne maskinen er imidlertid bevis på at vi kan klare dette raskt om vi jobber i sterke partnerskap. Vi er besatt av å handle og gjøre det mulig for våre folk å bidra til å bygge verden slik vi ønsker å leve i den. Ikke bare for vår generasjon, men også for de kommende, sier Volvo CE-president Melker Jernberg.
Gjennombrudd
- Verdens første fossilfrie stål er ikke bare et gjennombrudd for SSAB, men også et bevis på at det er mulig å klare dette for å redusere utslippet av CO2 i stålindustrien. Vi håper dette vil inspirere også andre til å sette fart på denne grønne omstillingen, sier Martin Lindqvist som er president og adm. direktør i SSAB.
- Dette er en avgjørende milepæl for å kunne produsere helt fossilfritt fra gruve til ferdig stål. Vi har nå vist at det er mulig, og reisen fortsetter, sier Jan Moström som er adm. direktør og president i LKAB.
Stål-prosjektet ble etablert under navnet HYBRIT, Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology, i 2016. Målet var å utvikle en løsning for det partnerne nå altså har klart. Målet videre er å kunne levere dette fossilfrie stålet fast til markedet i et stort volum innen 2026, og i etterkant av resultatene som kom på sensommeren, har en rekke store selskaper signert kontrakter med SSAB for å få levert dette stålet (Peab, Cargotec, Faurecia, Mercedes-Benz).
Sparer mye utslipp
Det er ikke lite CO2 som kan spares ved å produsere på denne måten, opplyser SSAB. Ved å gå over til denne metoden i stålproduksjonen, kan Sverige redusere sitt CO2-utspill med 10% og Finland sitt med 7%!