LETT: Fat Truck’n med fem personer tar seg lett opp ei kneik etter passering av et myrområde.
LETT: Fat Truck’n med fem personer tar seg lett opp ei kneik etter passering av et myrområde.

Amfibiske Fat Truck i Norge

VINGROM (AT.no): Owren AS på Vingrom (Innlandet) har lansert Fat Truck, ei mannskaps- og redskapsvogn som tar seg frem overalt, uansett terreng.

«FLYTER»: 2,2-tonneren «flyter» elegant gjennom snøen.
TEST: Mannskapet som var med på testen. Fra venstre: Bjørn Olav Engh, (Dobloug Entreprenør AS), Leif Gunnar Jota (Eidsiva Nett AS), Thorstein Ouren (Owren AS), Amine Khimjee (eier av Zeal Motor Inc.) og Trygve Owren (Owren AS).
PRØVESITTER: Mekanikerne Ottar Nordsletten (t.v.) og Sindre Kvisberg, Owren AS, prøvesitter de bakerste klappsetene.

- Fat Truck’n tar seg frem overalt, også over elver og vann, og passer for entreprenører som trenger transport av mannskap og utstyr i vanskelig terreng. Maskinen egner seg også for firmaer som har inspeksjon og vedlikehold av for eksempel kraftlinjer. Også som maskin i sivil beredskap er den godt egnet, sier daglig leder Helge Borud i Owren AS som har Fat Truck-agenturet i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island.

Plass til 8 personer

Fat Truck produseres av Zeal Motor Inc. i Quebec i Canada. Eieren av bedriften, Amine Khimjee, var selv instruktør under en norgesdemo som foregikk i slutten av januar 2020.

Med på testen var blant representanter fra Doblaug Entreprenør AS (Hamar) og Eidsiva Nett AS (Hamar).

Den 2,2 tonn tunge mannskaps- og redskapsvogna har nyttelast på 1 tonn, og uten last har den pottetette «tjukken» med ROPS-hytte og utvendige- og innvendige veltebøyler plass til 8 personer, to i forsetet og seks personer på klappseter i «lasterommet».

Truck’n har 4-hjulsdrift og 1640x640x610-dekk med kraftige tverrgående ribber/skovler for optimalt fotfeste på land og i vann. Maksimal frigangshøyde er 0,52 cm, men denne kan justeres med den automatiske lufttrykkskontrollen maskinen er utstyrt med.

«Svømmedyktig»

Fat Truck er 3,72 m lang og 2,56 m høy/bred. Kreftene hentes fra en Cat-motor på 67 hk/50 kW.

Maskinen med toppfart på 40 km/t har hydrostatisk drift, automatiske bremser og klatrer elegant opp stigninger på 70% og velter ikke før sidehelninger overstiger 40%.

2,2-tonneren krabber fint over hindringer i terrenget (f.eks. steiner) og holder seg flytende i vann med en fremdrift på 3-6 km/t. Alle styrefunksjonene utføres med en joystick.

Imponert

Leif Gunnar Jota, sentral ressurskoordinator i Eidsiva Nett AS (nå Elvia etter sammenslutning med Hafslund Nett AS 1. januar i år) var med på demoen. Han kjørte også «tjukken».

- Jeg ble virkelig imponert. Den er lettkjørt, har nesten ikke marktrykk, og tok seg elegant frem over alt. Riktignok fikk vi ikke prøvd den i vann, men dyp snø, myrer og kupert terreng gikk som en lek. Den nærmest «fløyt» over snøen. Maskinen er rask og komfortabel, og den kan fraktes på henger med en kraftig pickup. Dette er absolutt interessant kjøretøy, sier Leif Gunnar Jota.

(Etter sammenslutningen av Eidsiva Nett AS og Hafslund Nett AS har nye Elvia ansvaret for drift/vedlikehold av 65.000 km luftledninger/kabler og er strømleverandører til 1,8 mill. mennesker i Innlandet, Oslo og Viken. Red. anm.)

Forsiden nå