Jan Erik Dahl (t.v.) driver knusevirksomheten til daglig. Gunnar Dahl (f.h.) og Odd Berget har konsentrert seg om byggingen av knuseverket.

De bygget sitt eget knuseverk

Har du hørt om knuseverket «Dahlberg»? Det vil i så fall overraske stort. (Artikkel fra Anlegg&Transport nr. 4, 2014).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Man skal trolig ikke langt utenfor kretsen rundt Bjørkelangen-selskapet Gunnar Dahl AS for å lure på hva knuseverket «Dahlberg» er for noe. Kort fortalt er «Dahlberg» et mobilt knuseverk, montert på et treakslet chassis. Løsningen er utviklet av entreprenør Gunnar Dahl og mekaniker Odd Berget. Sønnen til Gunnar, Jan Erik Dahl, har også vært involvert.

Utgangspunktet var at entreprenøren hadde krav til hvordan deres mobile knuseverket skulle være, noe de ikke fant i produktlistene til knuseleverandørene.

- Vi satt ved kjøkkenbordet og grublet litt på hvilken finknuserløsning vi ville ha. Vi visste at vi ville ha konknuseren direkte etter grovknuseren, at vi skulle ha en løsning på hjul og at verket måtte være kortere enn standardløsningene til produsentene. Ofte transporterer vi utstyret på skogsveier der fremkommeligheten ikke er den beste, sier Gunnar Dahl.

Trengte et chassis

Først måtte de få bygget et chassis knuseverket skulle monteres på. Etter flere forsøk hos ulike påbyggere, tente Frank Engen i O.L. Engen på idéen og satte i gang. Et treakslet chassis fikk alle nødvendige godkjenninger og ble levert til knuseentreprenøren like før julen 2012.

I januar 2013 startet Odd Berget på et halv år med pendling fra Marker kommune i Østfold til Bjørkelangen på Romerike for å montere knuseutstyret, bygge løsninger for transportbånd, bygge opp hydraulikksystemet og mye annet. 13. august 2013 ble verket prøvekjørt for første gang, og den eneste ombyggingen som er gjort i ettertid, er returløsningen av stor stein fra sikt til konknuseren.

Konknuser, sikt (tre fraksjoner) og mater er levert av Sandvik, mens Metso har lagt på gummibåndene. I tillegg har Kjell Nordby fra Valdres utført det elektriske. Nordby har spesialisert seg på elektronikk på knuseverk.

Det hjemmebygde finknuseverket til venstre har gått som en klokke, med unntak av en transportbåndløsning som måtte bygges om, siden oppstart sist august. Jan Erik Dahl tipper et lass i materen til grovknuseren (Metso) som er plassert bak finknuseren. Han kan forøvrig stoppe knuserne med en knapp i sin Volvo L180G-hjullaster. Til høyre er den mobile brakkeriggen i kombinasjon med et Cat-aggregatet.

 

Dette har de gjort

Etter at chassiset ble levert, gikk Berget og Gunnar Dahl igang med byggingen. Jan Erik driver knuseselskapet på dagtid, og var derfor for det meste involvert «utenom arbeidstid».

- Før vi heiste på de enkelte delene måtte vi lage braketter og fester i rammen på chassiset. Det fantes ingen fabrikktegninger på hvordan dette skulle være, så vi måtte stole på egne beregninger. Utfordringen var å bygge innenfor tre meter i bredden og 4,5 meter i høyden, sier Berget.

Konknuseren er montert bak på chassiset. Steinen fra Metso-grovknuseren, kommer over i finknuseverket via en mater som sitter bak konknuseren. Herfra fraktes steinen på transportbånd til sikten, og de store steinene returneres til finknuseren før de tas opp til sikten på nytt via samme transportbånd som første gang.

Sikten er montert lengst fremme på chassiset, og her finner vi en spesiell løsning. Hele sikteløsningen er montert på en skinnegang på chassiset. Ettersom sikten sitter i rammen, er det vanskelig å komme til for å bytte duk, men dette løses ved at hele sikten kjøres hydraulisk frem én meter og frigjør nok plass.

Under transport foldes noen transportbånd opp, noen opp og innover og ett foldes ned i siktekassa for å være under 4,5 meter.

- Det eneste vi trenger å gjøre når vi skal flytte verket, er å trekke ut strømkabelen og henge det bak på bilen, sier Gunnar Dahl om verket som veier 42 tonn.

Transporten skjer med en Scania R580 kombibil. Når verket skal transporteres til et nytt sted, løftes dumperkassen av Scania-bilen og vips har man en trekkvogn. Når verket står stille og knuser, benyttes lastebilen til kjøring av ferdig vare.

Cat-generator

Det er elektriske motorer både på grovknuseren og finknuseren. En diger Cat-generator (550 kW) er energikilde til begge verkene. Generatoren er montert på et containerchassis i kombinasjon med en brakke. I brakka har Gunnar Dahl AS verksted, do, dusj og spiserom. Og hvem har bygget denne løsningen? Gjett tre ganger.

Far og sønn Dahl har samarbeidet med Berget i mange år, og sammen har de tidligere bygget hjulgang på vibrovals for å henge den bak på en traktor når den skal flyttes til et nytt sted. Sammen har de også utviklet en skrape for montering på traktor. Denne ble spesielt brukt mye tidligere for å dra ut stein på skogsveier, men nå handler driften i selskapet i all hovedsak om knusing.

Dahl-familien sier de aldri hadde hatt denne knuseløsningen uten Berget på laget. Mekanikeren som driver sitt eget mekaniske verksted i Marker kommune, prøver seg med at de da bare hadde kommet frem til en annen løsning, men far og sønn «kontrer med» at det ikke hadde blitt noen løsning uten Berget. Punktum.

- Hva var mest utfordrende med byggingen av dette verket?

- Det var egentlig at vi hadde leid et litt lite telt fra O.B. Wiik. Vi benyttet gravemaskinen til å løfte alle delene på plass og stanget borti taket hele tiden, sier Berget.

Vi er i ferd med å avslutte intervjuet ved den hyggelige spiseplassen inne i brakka til gutta, da Jan Erik sier til Anlegg&Transports utsendte at bladet fyller 30 år i år.

- Ja, det stemmer, svarer vi.

- Jeg har første utgave som kom i 1984. Og alle som har kommet etterpå, sier han.

PS:Gunnar Dahl As ble etablert av Bjørkelangen-mannen i 1965. Han startet først med etablering av skogsveier og vedlikehold av disse, men utvidet virksomheten i 1987 til knusing. Idag driver sønnen Jan Erik Dahl selskapet sammen med gravemaskinfører Roger Husan.

Powered by Labrador CMS