SKREDTÅRN: Her bygges et skredtårn i et område over Vikafjellet. Riksvei 13 13 over Vikafjellet, mellom Voss og Vik, er Norges mest stengte fjellovergang. I perioder har den vært stengt over 2000 timer i året på grunn av uvær og skred. Foto: Njål Farestveit, Statens vegvesen
Fjellveier får fjernstyrte skredtårn
SKREDSIKRING: Statens vegvesen har ferdigstilt 31 skredtårn på fire av de viktigste fjellovergangene i Sør-Norge. Tiltaket har kostet 65 millioner kroner.
Statens vegvesen har ferdigstilt utbyggingen av skredtårn på
fire av de viktigste fjellovergangene i Sør-Norge. I løpet av to år er totalt
31 tårn plassert på 13 kjente skredpunkt, til en kostnad på 65 millioner
kroner.
I sommer og høst ble 23 skredtårn bygget på E134
Haukelifjell og riksvei 15 Strynefjellet. I slutten av oktober kom de siste
magasinene for sprengstoff på plass i tårnene på riksvei 13 over Vikafjellet. I
fjor ble skredtårn bygget på riksvei 7 Hardangervidda og de første kom opp på
Haukelifjell.
Hjelper naturen
Annonse
Skredtårnene er faste installasjoner som kan fjernstyres via
en app. Derfra kan skred utløses kunstig med sprengstoff eller gass, slik at
veiene holdes åpne og trygge.
VEGDIREKTØREN: – Ved å bruke teknologi til å hjelpe naturen, får vi færre stenginger for trafikantene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Ved å bruke teknologi til å hjelpe naturen, får vi færre
stenginger for trafikantene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
I stedet for å stenge veien mens naturen går sin gang, kan
skred utløses kontrollert fra tårnene. Dette gir også entreprenørene som
drifter fjellovergangene en tryggere arbeidshverdag, fremhever Statens vegvesen
i pressemeldingen.
Utvikler teknologien
Den fysiske infrastrukturen er nå på plass, og Statens
vegvesen jobber videre med å utvikle teknologien. Vegvesenet er i front med å
utvikle og teste sensorer for snødybde, snødrift og snødekke. En dronestasjon
skal testes for å levere data til bedre snødekkemodeller, som igjen skal gi
bedre snøskredvarsel.
Vegvesenet arbeider også med å utvikle eksisterende
skredsvarslingsanlegg, slik at trafikanter kan få informasjon i sanntid på
skilttavler.
Nord-Norge neste
Neste år starter bygging av skredtårn på riksveier i
Nord-Norge. I første omgang vil Statens vegvesen prioritere E69 i Nordkapp,
riksvei 94 i Hammerfest og E6 Langfjorden i Alta. Prosjekteringsarbeidet på
disse strekningene er allerede godt i gang, opplyser vegvesenet.
Av de 65 millionene kroner utgjør de fysiske installasjonene
55 millioner kroner.