AT.JOBBER | Stillingsmarked

SKREDTÅRN: Her bygges et skredtårn i et område over Vikafjellet. Riksvei 13 13 over Vikafjellet, mellom Voss og Vik, er Norges mest stengte fjellovergang. I perioder har den vært stengt over 2000 timer i året på grunn av uvær og skred. Foto: Njål Farestveit, Statens vegvesen

Fjellveier får fjernstyrte skredtårn

SKREDSIKRING: Statens vegvesen har ferdigstilt 31 skredtårn på fire av de viktigste fjellovergangene i Sør-Norge. Tiltaket har kostet 65 millioner kroner.

Publisert

Statens vegvesen har ferdigstilt utbyggingen av skredtårn på fire av de viktigste fjellovergangene i Sør-Norge. I løpet av to år er totalt 31 tårn plassert på 13 kjente skredpunkt, til en kostnad på 65 millioner kroner.

I sommer og høst ble 23 skredtårn bygget på E134 Haukelifjell og riksvei 15 Strynefjellet. I slutten av oktober kom de siste magasinene for sprengstoff på plass i tårnene på riksvei 13 over Vikafjellet. I fjor ble skredtårn bygget på riksvei 7 Hardangervidda og de første kom opp på Haukelifjell.

Hjelper naturen

Skredtårnene er faste installasjoner som kan fjernstyres via en app. Derfra kan skred utløses kunstig med sprengstoff eller gass, slik at veiene holdes åpne og trygge.

VEGDIREKTØREN: – Ved å bruke teknologi til å hjelpe naturen, får vi færre stenginger for trafikantene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Ved å bruke teknologi til å hjelpe naturen, får vi færre stenginger for trafikantene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

I stedet for å stenge veien mens naturen går sin gang, kan skred utløses kontrollert fra tårnene. Dette gir også entreprenørene som drifter fjellovergangene en tryggere arbeidshverdag, fremhever Statens vegvesen i pressemeldingen.

Utvikler teknologien

Den fysiske infrastrukturen er nå på plass, og Statens vegvesen jobber videre med å utvikle teknologien. Vegvesenet er i front med å utvikle og teste sensorer for snødybde, snødrift og snødekke. En dronestasjon skal testes for å levere data til bedre snødekkemodeller, som igjen skal gi bedre snøskredvarsel.

Vegvesenet arbeider også med å utvikle eksisterende skredsvarslingsanlegg, slik at trafikanter kan få informasjon i sanntid på skilttavler.

Nord-Norge neste

Neste år starter bygging av skredtårn på riksveier i Nord-Norge. I første omgang vil Statens vegvesen prioritere E69 i Nordkapp, riksvei 94 i Hammerfest og E6 Langfjorden i Alta. Prosjekteringsarbeidet på disse strekningene er allerede godt i gang, opplyser vegvesenet.

Av de 65 millionene kroner utgjør de fysiske installasjonene 55 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS