Lundberg-maskinen sendes neste uke fra fabrikken i Skellefteå i Sverige til Norge. Bak står hytta til maskinen. Fra venstre: Adm. direktør Max Kvickström, fabrikksjef Jörgen Lifbom (begge Lundberg) og Jarle Bjørløw (produktsjef Volvo Maskin AS).
Lundberg-maskinen sendes neste uke fra fabrikken i Skellefteå i Sverige til Norge. Bak står hytta til maskinen. Fra venstre: Adm. direktør Max Kvickström, fabrikksjef Jörgen Lifbom (begge Lundberg) og Jarle Bjørløw (produktsjef Volvo Maskin AS).

Denne Lundberg-maskinen skal til Norge

SKELLEFTEÅ (AT.no): Denne maskinen skal til Norge i neste uke og trolig ut på demo.

A&T er på plass i Skellefteå i Sverige for å se på historien til Lundberg som fyller 65 år i år. Underveis på runden vår kommer vi over en Lundberg 5210 som er under montering og skal sendes til Norge i neste uke. Maskinen er kjøpt som demomaskin.

- Den skal på demo dersom den ikke blir solgt før det, sier produktsjef Jarle Bjørløw i Volvo Maskin AS lurt.

Tiden får vise hvor maskinen havner. Den aktuelle redskapsbæreren på 5,5 tonn har kjørehastighet på 50 km/h og er utstyrt med bakløfter, typisk norsk utrustning.

Under panseret sitter en Deutz-motor med effektuttak på 90 kW/122 hk ved 2000 o/min. Bjørløw sier Lundberg bevisst holder turtallet nede for å spare drivstoff og redusere støynivå.

Motorhydraulikken oppgis til 160 l/min, noe Bjørløw sier bør være mer enn nok til oppgavene denne maskinen skal utføre.

I marsutgaven av A&T vil du kunne lese en fyldig rapport fra vårt besøk hos Lundberg, og mer om maskinens fascinerende historie.

Forsiden nå