Den greske sjåføren i dette polske vogntoget kjørte uten sjåførkort i skriveren da han ble stoppet 1. juni ved Jessheim kontrollstasjon.

Fem kjørte med annen sjåførs kort/ uten kort

- Dette blir det ikke noe mindre av og det er store mørketall, sier inspektør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

I løpet av en drøy uke i månedsskifte mai/juni har kontrollørene ved Utekontroll region Øst avdeling Romerike i Statens vegvesen anmeldt fem yrkessjåfører før juks med sjåførkort.

På Romerike nordøst i Akershus er disse stoppet og anmeldt:

Søndag 29. mai:        Dansk sjåfør i dansk vogntog anmeldt for å kjøre på annen persons sjåførkort.

Søndag 29. mai:       Polsk sjåfør i polsk turbuss anmeldt for å kjøre på annen persons sjåførkort.

Onsdag 1. juni:        Gresk sjåfør i polsk vogntog anmeldt for å kjøre uten sjåførkort.

Torsdag 2. juni:        Polsk sjåfør i svensk vogntog anmeldt for å kjøre på annen persons sjåførkort.

Tirsdag 7. juni:         Latvisk sjåfør i norsk vogntog anmeldt for å kjøre uten sjåførkort.

Et bransjeproblem

- Det ser ikke ut som om det blir noe mindre av dette og det er store mørketall. Dette virker som et bransjeproblem, sier Rogneby.

Enkelte sjåfører velger å kjøre uten sjåførkort i fartsskriveren, eller sette inn en annens kort, når de har kjørt fullt sitt eget kort. Grunnen til at de heller vil bli tatt uten kort i skriveren enn med lovbrudd på eget kort er enkel: Det er mye vanskeligere å bevise lovbrudd tilbake i tid ved å kjøre med flere kort eller uten kort.

Og så var det sjansen for å bli stoppet, da...

De som bevisst bryter loven vet i mange tilfeller hvilke veierstrekninger de bør unngå og hvilke tider de bør kjøre på for å unngå å bli kontrollert.

- De vi tar for dette kjører gjerne på kveld og natt andre steder enn ved kontrollstasjoner langs veien. Nettopp derfor har vi mobile enheter som kontrollerer på uventede steder og tidspunkter, sier Rogneby.

Løs aksel, tannpirker i skriveren og bremsefeil

I samme periode som nevnt over, er det også mange andre alvorlige lovbrudd på Østlandet der yrkessjåfører er involvert. Dette har Statens vegvesen Region Øst twitret:

Onsdag 1. juni: «Rv3, Alvdal i går: sjåfør av vogntog anmeldt for kun å ha hvilt 2,5 timer i løpet av et døgn! Skremmende!»

Onsdag 1. juni: «Norsk lastebil stoppet på Romerike nå. Fører har ikke gyldig førerrett, bilen har avgiftsfri diesel. Anmeldelse og rapport til tollvesenet.»

Onsdag 1. juni: «Svinesund i går: Sjåfør innrømte å ha brukt tannpirker & kopp for å jukse med kjøre- og hviletidsskivene. Kjørte også med flere sett skiver.»

Torsdag 2. juni: «Magnor i går: Vi stoppet, avskilta og låste fast en svensk semitrailer som såvidt hadde bremser.»

Torsdag 2. juni: «Tynset i går kveld: Stoppet spesialtransport som var langt bredere enn tillatt. Skulle til Trøndelag - ble anmeldt

Fredag 3. juni: «Svinesund torsdag: 1 vogntog med 2 førere anmeldt for brudd på kjøre/hviletid. Fikk 15000kr i forelegg + tap av førerrett i Norge i 1 år.»

Søndag 5. juni: «Svinesund i kveld. Henger krenget kraftig - bakre aksel var løs! Kjøreforbud.»

Dette er de som ble stoppet av Statens vegvesen Region øst og delt på Twitter. Her er det med stor sannsynlighet stygge mørketall. Dette var dessuten bare Region øst. I tillegg kommer nord, midt, vest og sør.

Powered by Labrador CMS