Første selvkjørende lastebil på motorvei

NEVADA (AT.no): Daimler-eide Freightliner lanserte natt til 6. mai verdens første selvkjørende lastebil med tillatelse til å operere på motorveiene i Nevada, USA.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Vi har sett selvkjørende lastebiler fra en annen Daimler-datter, Mercedes-Benz, ved et par anledninger i Tyskland, så teknologien er på plass. Foreløpig hindrer europeisk trafikklovgivning selvkjørende biler å opptre på det offentlige veinettet. Liberale politikere i den liberale staten Nevada har imidlertid mindre betenkeligheter i å la selvkjørende biler slippe til.

Videreutviklet Freightliner Cascadia

Det aktuelle kjøretøyet er en videreutviklet Freightliner Cascadia som i standardutførelse er en svært moderne lastebil med kanskje verdens beste aerodynamikk for lastebiler. Med det utstyret som trengs for at bilen skal kunne kjøre selv, har kjøretøyet fått betegnelsen Freightliner Inspiration Truck.

Highway Pilot

Utstyret som gjør bilen selvkjørende, har fått navnet Highway Pilot. Det består av en kombinasjon av radar- og kamerasystemer som registrerer veien og alt som skjer foran bilen. I tillegg kommer adaptive cruisekontroll som gjør at kjøretøyet følger hastigheten til bilen foran, samt topografisk kart og GPS som både sørger for at bilen er på rett plass og samtidig kjører optimalt når det gjelder drivstofføkonomi. Freightliner Inspiration Truck er også utstyrt for platooning, altså at flere biler kan kjøre i følge med kort innbyrdes avstand, noe som gir betydelig redusert samlet luftmotstand og dermed også innebærer lavere drivstofforbruk.

Sjåføren skal alltid være til stede i den selvkjørende bilen. Hun eller han kan alltid gripe inn og må gjøre det ved enkelte manøvrer som forbikjøring. Utenfor motorveien kjøres bilen manuelt på vanlig måte.

Les fyldig reportasje om Freightliner Inspiration Truck i Anlegg&Transport nr. 5.

Powered by Labrador CMS