De allhjulsdrevne Mercedes-Benz Arocs har en suveren fremkommelighet under alle forhold.
De allhjulsdrevne Mercedes-Benz Arocs har en suveren fremkommelighet under alle forhold.

Første tur med Mercedes-Benz Arocs

Nye Mercedes-Benz Arocs er markedets bredeste program av anleggsbiler. AT.no har foretatt den aller første prøveturen.

Daimler har i mange år hatt sterkt fokus på anleggsbiler. Dette følger selskapet nå opp med Mercedes-Benz Arocs. Etter en første prøvekjøring i Wuppertal-Dornap i Tyskland tror vi konkurrentene må se opp for denne kjøretøyserien. Her finnes det et kjøretøy for alle typer oppdrag innenfor anleggstransport, fra hendige tippbiler i 4x2-utførelse til de tyngste terrenggående fireakslede lastebilene med allhjulsdrift og nærmest ekstremt god fremkommelighet.

Åpningsshow med pyro-effekter.
Åpningsshow med pyro-effekter.

Vår prøvekjøring skjedde med en treakslet Arocs 2643 K 6x4 med dumperkjerre, fireakslet 4143 K 8x4 på et røft anleggsområde med godt underlag og endelig en allhjulsdreven 4151 AK 8x8 i en særdeles krevende terrengløype. Den førstnevnte ekvipasjen ble benyttet på en ganske normal pukktransport fra et grustak via motorvei, landevei og gjennom et par tettbygde områder til en entreprenør, mens det var tomkjøring tilbake. Ruten hadde et innslag av veier som godt kunne ha vært norske.

Begge de fireakslede bilene kjørte vi i et kalksteinsbrudd tilhørende Rheinkalk. Kjøretøyene måte blant annet forsere bakker med stigning og fall på godt over 30%. Med en totalvekt i overkant av 40 tonn var det imponerende å oppleve fremkommeligheten og samtidig kjenne på hvor god kjørbarheten er under alle forhold. De noe motorene fra Mercedes-Benz har høyt dreiemoment og et solid bunndrag som kommer godt med i slik kjøring.

LES OGSÅ:

Resten av denne beretningen kan du lese i maiutgaven av Anlegg&Transport.

Nøktern dumperbil, men med god komfort og gode egenskaper for massetransport.
Nøktern dumperbil, men med god komfort og gode egenskaper for massetransport.

 

Forsiden nå