Latvisk gult vogntog til venstre i bildet og litauisk vogntog til høyre. Sjåfør på begge biler ble anmeldt for juks med fartsskriveren i september 2017. (Foto: Statens vegvesen)
Utstyret som manipulerte signalene fra girkassa til fartsskriveren i den hvite trekkvogna. (Foto: Statens vegvesen)
Magneten som manipulerte signalene fra girkassa til fartsskriveren i den gule trekkvogna. (Foto: Statens vegvesen)
Adblue-elektronikken som manipulerte Adblue-systemet i den hvite trekkvogna. (Foto: Statens vegvesen)

Her stoppet turen for jukserne

- Det disse driver med, er livsfarlig, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon i Akershus.

Onsdag 6. september stoppet inspektører fra Statens vegvesen et vogntog der det ble manipulert med skriveren. Dagen etter måtte en sjåfør til parkere etter å ha blitt avslørt for juks med kjøre- og hviletiden.

Den ene sjåføren, en latvier i en latvisk trekkvogn med tralle, kjørte med fisk fra Stokmarknes mot Oslo. Ved å jukse med magnet på girkassa, slapp han unna en døgnhvil han måtte tatt dersom han hadde kjørt lovlig hele tiden.

Det andre vogntoget var fra Litauen. Her ble det avdekket juks med føleren på girkassa og at Adblue-systemet var koblet ut.

Begge sjåførene ble anmeldt for brudd på reglene for kjøre- og hviletid.

- Når man setter magnet på girkassa, tror lastebilen at den står i ro når den kjøres. Dermed er den elektroniske styringen av bremsene satt ut av spill. Det samme er hastighetsbegrenseren. Det er livsfarlig å kjøre slik, sier Rogneby.

Problemet med sjåfører som jukser er større nå enn for 4-5 år siden, ifølge Rogneby.

- Når vi blir flinkere til å avdekke ulovligheter, blir flere av dem som kjører ulovlig flinkere til å slippe unna. Det kartlegges hvor det er sannsynlig at vi er, og hvilke metoder vi bruker, sier han.

Forsiden nå