Her trilles 900 tonn på plass
Se video av en ukes intens jobbing med Follobanen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I påsken måtte reisende på Østfoldbanen ta bussen. Grunnen var hektisk arbeid med å fjerne 60 meter skinner, grave ut 5.500 m3 og sette på plass en 900 tonn tung kulvert ved Roås rett nord for Ski.
I filmen øverst ser du Jernbaneverkets timelapse av en ukers jobb.
Arbeidet ble utført av Skanskas underentreprenør Sarens Norge fra Verdal.
Målt innvendig er selve kulverten ca. 8 meter bred, 6 meter høy og 23,4 meter lang. Denne størrelsen er nødvendig for bl.a. å kunne frakte ut elementene fra tunnelboremaskinene når disse kommer ut ved Endsjø høsten 2019.
Dermed var det et tungt rigg for å få den på plass. Det ble tatt i bruk SPMT (Self propelled modular trailers) – en transportenhet med mange hjul – for å få kulverten på plass.
Follobaneprosjektet vil være ferdig med forberedende arbeider i Ski i løpet av høsten, og det gjøres nå klart for hovedkontrakten - EPC Ski - som etter planen starter over sommeren.
STILLING LEDIG:
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?
-
Franzefoss Gjenvinning søker Leder-Transport
Er du en erfaren leder som trigges av å oppnå resultat sammen med gode kollegaer?