Hele delegasjonen fra Sør Amerika samlet til fotografering i Eiganestunnelen. (Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen)
Det var stor interesse og godt humør under besøket fra de langveisfarende. (Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen)

- Norske tunneldrivere holder nær trippelt tempo

- Mens det i Norge er vanlig å drive 70-75 meter i uken, er tallet 25-30 meter i Chile.

Dette sier seksjonsleder Øyvind Engelstad i Norconsult som har erfaring med tunnelprosjekter både i Norge og Chile. I mai hadde ham med seg sju representanter fra søramerikanske tunnelbedrifter. De sju, som er fra Chile, Columbia og Peru, er på studietur i Europa for å plukke opp ideer til hvordan de kan jobbe bedre.

Patricio Beltran er teknisk direktør i chilenske Promat som er i full gang med å bygge en 32 kilometer lang tunnel med ca. 4800 ansatte. De tilsvarende tallene for Ryfast er 55 km tunneler og ca. 800 ansatte.

− Det er nok den største forskjellen mellom tunnelprosjekter i Norge og Chile, sier Beltran.

- Tunnel bedre enn bru

På spørsmål om hva de lærte under sitt norgesbesøk var svaret tydelig:

- Effektiviteten, og det estetiske når alt er ferdig. Jeg synes det var veldig interessant å få et innblikk i hvordan dere planlegger og gjennomfører et så stort prosjekt. Brannsikkerheten i tunnelene var også lærerikt, og vi fikk inspirasjon til å finne tilsvarende gode løsninger. I Chile bygges det fortsatt mange bruer, men etter dette besøket vil jeg anbefale at vi heller bygger undersjøiske tunneler, sier Beltarn.

Danmark og Sverige

Norconsult, med Engelstad i spissen, var gjennom Nordisk Veiteknisk forening vertskap for søramerikanerne i Norge.

− Antall ansatte på et anlegg og effektiviteten er de største forskjellene mellom Chile og Norge. Mens det i Norge er vanlig å drive 70-75 meter i uken, er tallet 25-30 meter i Chile, sier Engelstad.

Etter besøket på Ryfast-prosjektet gikk ferden videre til Danmark og Sverige får ytterliggere faglig påfyll for de besøkende.

Forsiden nå