Limtrebroen heter Perkolo og er en del av anleggsområdet til nye E6 mellom Ringebu og Otta. Det er en av seks bruer Moelven Limtre har levert til denne utbyggingen. 
Brua er ikke for stor trafikk, men fungerer som adkomst til skog og dyrket mark i området. Brua er 45 meter lang og fem meter bred.
Limtrebroen heter Perkolo og er en del av anleggsområdet til nye E6 mellom Ringebu og Otta. Det er en av seks bruer Moelven Limtre har levert til denne utbyggingen. Brua er ikke for stor trafikk, men fungerer som adkomst til skog og dyrket mark i området. Brua er 45 meter lang og fem meter bred. (Foto: Statens vegvesen)

Reinertsen prosjekterte ulykkes-brua

To år etter at selskapet ble bøtelagt for en brukollaps som kostet to menneskeliv, har en ny Reintertsen-bru falt ned. Nå settes alt inn på å finne årsaken til kollapsen på E6-brua ved Sjoa.

I halv tre-tiden onsdag falt limtrebrua brua Perkolo på anleggsområdet til ny E6 ved Sjoa ned da en tømmerbil kjørte over den. Lastebilsjåføren ble kjørt til sykehus etter ulykken og behandles der for bruddskader.

Les også: E6-bru kollapsetEn lastebil var på brua over nye E6 ved Sjoa da brua falt ned.

Sammen med entreprenør Implenia Aurstad og leverandør Moelven Limtre er Statens vegvesen i gang med å undersøke hendelse og finne ut av årsaksforholdet.

Reinertsen prosjekterte

Reinertsen AS hadde ansvaret for prosjekteringen av broen som kollapset ved Sjoa. Selskapet fikk i 2014 bot på fem millioner kroner for ulykken som kostet to menneskeliv utenfor Trondheim.

Les saken: Millionbot til Reinertsen og SVV

- Jeg kan bekrefte at vi har prosjektert denne brua for Statens vegvesen, men jeg kan ikke si noe mer enn det. Jeg må henvise til dem, sier administrerende direktør Erik Reinertsen til VG.

Skulle tåle 65 tonn

Broen var dimensjonert for en totallast på 65 tonn. Tømmerbilen som kjørte over brua da den kollapset veide rundt 31 tonn.

Direktør i Moelven Limtre, Rune Abrahamsen, presiserer at Moelven Limtre har levert bruer til Statens vegvesen i over 20 år, og det er derfor ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved at det kan være problemer i limtrekonstruksjonene i slike bruer.

- Først og fremst er vi svært lei oss på vegne av lastebilsjåføren, og samtidig glad for at ingen andre er skadet. Det er for tidlig å spekulere i hva som er årsaken til at brua kollapset. Men vi regner med at det nedsettes gransking av saken umiddelbart, sier direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre AS.

Etterforskes

Innlandet politidistrikt har satt i gang etterforskning etter brokollapsen, skriver VG.

– Vi etterforsker saken videre torsdag, i tett samarbeid med Arbeidstilsynet og ekspertise på området, sier fungerende lensmann i Midt-Gudbrandsdal, Jon Reidar Gaarden.

- Vi beklager overfor føreren av tømmerbilen som fikk oppleve dette, samtidig er vi glade for at ikke flere ble skadd. Nå vil vi gjøre alt vi kan for å bidra til å finne årsaken til brukollapsen så fort som mulig, sier prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.

Har 55 slike bruer

- Statens vegvesen har ansvaret for 55 vegbruer i tre som pr. i dag er åpen for allmenn ferdsel. Ni av disse er fagverksbruer i limtre av tilsvarende type som Perkolo bru. Denne brua har en litt spesiell konstruksjonsløsning. Men det har ikke vært bæreevnemessige problemer med slike bruer før, sier Børre Stensvold - som leder bruseksjonen i Vegdirektoratet.

Forsiden nå