Nikola Tre, er en sammensmelting av Ivecos S-Way og Nikolas elektriske/elektroniske systemer.
Nikola Tre, er en sammensmelting av Ivecos S-Way og Nikolas elektriske/elektroniske systemer. (Illustrasjon: Nikola, Iveco, FPT Industrial)

S-Way-basert Nikola Tre

Iveco, Nikola Corporation og FPT Industrial har avduket Nikola Tre-modell som er bygget med Iveco S-Way som utgangspunkt.

En foreløpig skissemodell av Nikola Tre ble vist i Torino, Italia, 2. desember. Kjøretøyet er basert på Iveco S-Way som ble lansert i juli 2019 i Madrid. Elektronikken og infotainment-systemet er bygget av Nikola.

Integrasjonen av Nikola Corporations systemer i S-Way, er utført av italienske Italdesign.

- Iveco S-Way er et enestående produkt som viser Ivecos sjåfør/kunde-fokus. Den er en suksess i flere markeder allerede. Bygget som Nikola Tre, markerer bilen en start mot nullutslipp-lastebiler hos oss som vil forandre transportindustrien, sier Gerrit Marx, President Commercial and Specialty Vehicles hos CNH Industrial N.V. (Iveco).

Batteriytelse og versjoner

Nikola-trekkvogna som ble vist i Italia, er en fullskalamodell som viser langt på vei hvordan Nikola Tre kommer til å se ut når den settes i full produksjon.

Det er opplyst at en batterielektrisk Nikola Tre skal kunne ha en rekkevidde på opp mot 400 km med tilsvarende ytelser, eller bedre, sammenlignet med en dieseltrekkvogn.

Lastebilen skal ha et modulært batterisystem med en total kapasitet på 720 kWh, med mulighet for tilpasning etter kundenes behov.

Nikola Tre blir tilgjengelig som 4x2 trekkvogn, og som to- og treakslet lastebil for påbygg. Sistnevnte skal ha en totalvekt på mellom 18 og 26 tonn, og tilpasses lokal og regional distribusjonskjøring.

Nikola Tre-infotainment-systemet fra Nikola Corp. skal i tillegg til infotainment/navigasjon ha integrert viktig kjøretøyinformasjon. AT.nos gjetning er at det blir noe likt som det som for eksempel finnes i biler som Tesla 3 i dag.

Batterielektrisk og Brenselcelle-elektrisk versjon

Det batterielektriske systemet på Nikola Tre er bygget med tanke på å fungere sammen med Nikolas brenselcelleteknologi. Så en batterielektrisk Nikola Tre (BEV) skal kunne bygges om til brenselcelle-elektrisk kjøretøy (FCEV) i årene som kommer.

I løpet av få år, «the next few years», skal Nikola Tre selges både som BEV og FCEV.

Batteriversjonen av Tre skal lanseres på IAA 2020-messen i Tyskland og på arrangementet Nikola World 2020. Første leveranser skal skje i 2021.

Brenselcelle-versjonen skal etter planen være på markedet i 2023.

Forsiden nå