Nye S-Way ble vist frem i Madrid den 2. juli 2019. Denne får også følge av X-Way og T-Way. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Det redesignede rattet. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Mer oppbevaring. (Foto: Torbjørn Eriksen)
(Foto: Torbjørn Eriksen)
Slik ser det ut når du entrer hytta. Gulvet er flatere enn tidligere. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Hyttekontrollene sitter sentrert slik at føreren kan ligge begge veier i sengen som har fått en ny og tykkere madrass. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Mer enn bare skinn og dekor. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Den Polske Ivecoselgeren Robert Winiarski stilte villig opp da vi trengte en fotomodell i førersetet. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Større førerdør som går ned til under det 2. stigtrinnet. dette reduserer blant annet luftmotstanden. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Større førerdør som går ned til under det 2. stigtrinnet. dette reduserer blant annet luftmotstanden (Foto: Torbjørn Eriksen)

S-Way lansert

MADRID (AT.no): Iveco har lansert sin nye lastebil-serie fra 18 tonn og oppover.

Det skjedde tirsdag 2. juli 2019 i Madrid.

Fremdeles er det et sterkt fokus på LNG, men allerede i 2021 skal de ha 16 hydrogenbiler i test i Europa. Dette skal skje i samarbeid med en annen produsent. Tør vi gjette på at Trevor Milton i Nikola har funnet sin Europeiske samarbeidspartner?

Som vi har nevnt tidligere, har det vært en rekke hentydninger om at Magirus ville gjenoppstå. Her er den! Foto: Torbjørn Eriksen

Fører og oppkobling

Det er inne i hytta mye av fokuset har vært ved utviklingen av S-Way. Føreren skal få en bedre hverdag hvor digitalisering er de viktigste nyhetene, men også bedre oppbevaringsmuligheter samt større og bedre senger.

I 2020 skal 90% av Europas lastebilpark være oppkoblet. Dette betyr at mer av funksjonene kan gjøres med smarttelefonen. I S-Way skal alle hyttefunksjoner som eksempelvis å låse, skru av og på interiørlys kunne gjøres via smarttelefonen og MyIveco Easy Way. Disse nye funksjonene muliggjøres via den nye oppkoblingsboksen fra Azure og software fra Microsoft.

Hytta

Hytta har fått et nytt takparti, dette gjør at den er høyere enn tidligere, og ifølge Iveco den høyeste på markedet. Dette resulterer i et flatere gulv, men fremdeles er det en 10 cm høy tunnel mellom setene. Frontpartiet er helt redesignet med en tredelt støtfanger som gjør reparasjoner av småskader rimeligere. Dørene er større enn tidligere og går ned slik at de også dekker stigtrinn 2. 

Hele hyttestrukturen er redesignet og er nå sikrere ved en kraftigere struktur enn tidligere. Den nye oppbyggingen skal også gjøre sikten rundt bilen bedre og i tilfelle uhellet skulle være ute er den også sikrere for føreren.

Ved at hytten nå er redesignet gjør seg utslag i lavere luftmotstand noe som skal resultere i ca. 2000€ lavere drivstoffkostnader i året.

En ny foraksel og endringer i bremsene resulterer i 15% kortere bremselengde hevdes det. 

Forsiden nå