Mercedes-Benz Future Truck 2025 er et av de førerløse konseptene det jobbes med.
Mercedes-Benz Future Truck 2025 er et av de førerløse konseptene det jobbes med.

Selvkjørende lastebiler blir realitet

Drømmen om biler som kjører selv, vil bli en realitet i løpet av 10-15 år. All nødvendig teknologi finnes allerede i dag.

På 80-tallet hadde ingen hørt om GPS, Internett, CANbus-systemer i biler, elektronisk motorstyring eller elektronisk styrte bremser. Likevel ble det jobbet med kjøretøy som kunne styre seg selv, i det minste over korte avstander. Denne skribents første møte med et slikt system skjedde hos Volvo - det kan ha vært sent på 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet. Dette var før lavgulvbussenes tid, og pressevisningen gjaldt en buss utstyrt slik at den kunne kjøre presist helt inntil en plattform, slik at det skulle være komfortabelt å gå av og på en normalhøy buss, og folk med rullestol kunne kjøre inn og ut av bussen helt på egenhånd.

For å få til dette, hadde Volvo frest en kabel ned i veibanen. Kabelen ga signaler til en sensor som igjen formidlet de nødvendige signaler til et elektronisk styresystem. Det ble også gitt et eget signal som gjorde at bussen stoppet helt nøyaktig.

Årene etter ble det fundert mye over hvordan man kunne styre biler med et slikt kabelsystem. Innenfor veitrafikken ble det med spede forsøk. Kabler i veibanen ble dyrt og veivedlikeholdet komplisert. Man fant aldri riktig ut av hvordan mange biler kunne styre etter samme kabel i høy hastighet.

Det rette utstyret var rett og slett ikke til stede. Forskningen var likevel ikke bortkastet. Mange produksjonsbedrifter benytter seg i dag av førerløse fremføringsvogner som styrer etter kabler i fabrikkgulvet.

Utstyret finnes

De siste 20 årene har brakt med seg mye avansert og etter hvert billig utstyr som kombinert på riktig måte kan få bilen til å kjøre selv. Alle med en avansert mobiltelefon har flere av systemene i lomma uten å tenke over det, som avansert teleoverføring, mobilt internett, GPS og et digitalt kartverk. Plusser man på bilrelatert utstyr som radarstyrt cruisekontroll, avanserte sensor- og kamerasystemer som holder rede på alt som skjer rundt bilen, elektronisk styring av motor, girkasse og bremser, samt et CANbus-system som gjør at alt «snakker» sammen i kjøretøyet, er alt på plass for at bilen skal kunne kjøre selv.

Mange tester

Alle har vel fått med seg at Google nå tester selvkjørende biler. De er slett ikke alene. Søk etter «selvkjørende biler» på nettopp Google, og du får over 36.000 treff. Volvo, Mercedes-Benz, Nissan, DAF, og sikkert flere til, tester nå selvkjørende biler. I våre egne spalter kan du lese om en selvkjørende Mercedes-Benz Actros i fint driv på motorveien og en DAF med intelligent utstyr fra ZF som gjør at sjåføren enkelt og sikkert kan rygge på plass et modulvogntog ved hjelp av en app på mobiltelefonen mens han står utenfor kjøretøyet.

Sikkerhet og miljø

Hvorfor selvkjørende biler? Sikkerhet og miljø er to av stikkordene. De aller fleste trafikkulykker skyldes menneskelige feil. Avanserte systemer gjør ikke feil, og skulle det likevel oppstå feil med teknologien, sier sikkerhetssystemene ifra til sjåføren at nå må du ta over.

Selvkjørende biler har systemer som kjører optimalt miljøvennlig. Ettersom kjøretøyene også «snakker» sammen, kan de pakkes betydelig tettere på veien, og de kan fortelle hverandre hvor det finnes ledig parkeringsplass. Dessuten «ser» de topografien og kjører mest mulig økonomisk etter hvordan vei- og trafikkforholdene er. Volvo mener at for personbiler vil det være mulig å spare inntil 50% drivstoff, og det er uten tvil mulig å spare mye også med nyttekjøretøy.

Vi har uten tvil mye spennende i vente på denne fronten.

Forsiden nå