Transporten fra Vestauto i Riga, Latvia, holdt seg ikke innenfor regelverket. Nå er det opp til politiets jurister hva slags straff sjåfør og selskap skal tildeles.

- Sorry for my drivers mistake

Dette sa sjefen da han ble oppringt av Statens vegvesen etter at en av sjåførene hans ble tatt for juksing med fartsskriveren. Dermed var skylden fordelt.

Inspektører fra Statens vegvesen stoppet denne trekkbilen på E6 ved Skedsmo i Akershus onsdag 29. april. Det ble oppdaget en magnet på girkassa som stoppet signalene til fartsskriveren.

- Dermed blir det registrert at bilen står stille selv om den kjører, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Sliten sjåfør uten «sperre og brems»

Det er flere ting som gjør slike biler/sjåfører farlige:

For det første er jo bakgrunnen for jukset at sjåførene/selskapene ikke ønsker å holde kjøre- og hviletiden.

Resultatet er utslitte sjåfører. Det andre er at fartssperren blir satt ut av spill slik at lastebilen kan kjøre fortere. Speedometeret virker heller ikke. Det tredje er at ABS-bremsene kan bli satt ut av spill.

- Du vil ikke møte en slik fører i en slik bil langs veien, slår Rogneby fast.

Sjåfør og selskap anmeldt

Sjåføren ble anmeldt for magnetbruken og pålagt ukehvil. Det er som regel vanskelig å bevise at selskapene har noe med magnetjuks å gjøre, noe sjefen til denne sjåføren også vet godt.

Imidlertid ble selskapet i dette tilfelet også anmeldt for brudd på kabotasjereglene. Fraktpapirene var uklare. Og når det heller ikke var mulig å se de dårlige papirene i sammenheng med data fra fartsskriveren, valgte inspektørene ved Jessheim trafikkstasjon å anmelde selskapet.

Forsiden nå