Ole A. Hagen (t.v.) og Tollpost setter opp egne godstog. DB Schenker og trafikkdirektør Jon Austrheim er ikke lenger eneste speditør på skinnene.
Ole A. Hagen (t.v.) og Tollpost setter opp egne godstog. DB Schenker og trafikkdirektør Jon Austrheim er ikke lenger eneste speditør på skinnene.

Tollpost med egne godstog

Tollpost Globe setter inn egne godstog mellom Alnabru og Stavanger.

Det er første gang i speditørselskapets historie at dette gjøres.

Cargolink

- Vi har inngått avtale med Cargolink om daglige tog med 28 vogner ut året. Blir ruten en suksess, vurderer vi faste togruter til de andre store byene, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i Tollpost Globe.

Hagen, som også er styreleder i NHO Logistikk og Transport, reagerer på dagens VG-oppslag om tidenes togsatsning fra regjeringen i kommende Nasjonal transportplan (NTP).

Skuffet

- Raskere og mer effektiv transport inn til Oslo er en viktig prioritering, men ellers er det svært skuffende at regjeringen tilsynelatende ikke prioriterer næringslivet. Gods på bane må få en sentral plass i kommende NTP. Nå har det gått så langt at vi var nødt til å sette opp eget tog med 28 vogner, understreker Hagen.

Må satses

- Vi er imidlertid helt avhengige av at myndighetene satser på å utvikle tidsriktige terminaler med rett kapasitet for våre tre største byer, samtidig som arbeidet med krysningsspor må fremskyndes, sier Hagen.

Forsiden nå