INNRYKK: 186 mennesker har meldt seg når Frode Neteland (t.v) og John Lauvstad arrangerer Scanias dagskonferanse om hvilke alternativer til fossile drivstoff som finnes i dag.
INNRYKK: 186 mennesker har meldt seg når Frode Neteland (t.v) og John Lauvstad arrangerer Scanias dagskonferanse om hvilke alternativer til fossile drivstoff som finnes i dag. (Foto: Espen Braata)

Vil vise alternativene

OSLO (AT.no): Hvilke alternativer finnes i dag for å nå klimamålene? Det håper Norsk Scania å kunne klargjøre på en konferanse i dag (27. november 2018).

Hele 186 deltagere er påmeldt til dagskonferansen Norsk Scania arrangerer i Felix konferansesenter i Oslo. Det er politikere, næringsorganisasjoner, egne ansatte og kunder av Scania.

- Vi er veldig imponerte over påmeldingen. Det er sterkt fokus på klima, og mange som snakker om alternativene for å bli grønnere, sier adm. direktør Frode Neteland i Norsk Scania.

Så mange meldte seg på at de måtte oppgradere til en større konferansesal.

Stor debatt

Det er mye snakk om hvilke drivstoff tungtrafikken kan gå over til for å redusere utslippene. Mye av det som omtales, ser fint ut på papiret. Men i realiteten ligger mange av løsningene langt unna. Både teknisk og økonomisk.

Hensikten med konferansen er å drive litt «folkeopplysning». Mange av løsningene som er skissert av både politikere og miljøbevegelsen, har en prislapp som svært høy. I tillegg er mange av prosjektene fortsatt på «Power-Point-nivå».

Frode Netelands innledning på konferansen har tittelen «Grønt skifte må også ha positiv bunnlinje». Til at.no utdyper Scania-sjefen i forkant.

- Bransjen trenger en langsiktig forutsigbarhet. Derfor må løsningene være økonomisk levedyktige på egne ben. Subsidier kan bli fjernet som et resultat av politiske hestehandler, sier Frode Neteland.

Tar alle

I løpet av dagen skal ti forskjellige foredragsholdere gi et innblikk i hva som er tilgjengelig, hva som kommer i nær fremtid og hva som ligger lenger frem i horisonten.

Det er representanter fra leverandører av forskjellige alternative drivstoff. I tillegg har Scania hentet inn kompetanse fra sin egen fabrikk.

Siste innleder er Roger Sæter fra ASKO. Han skal fortelle om ASKOs forsøk med hydrogen og brenselsceller. De skal i nær fremtid ta i bruk de første bilene. 

For å nå de klimamålene som Stortinget har vedtatt, må endringene skje nå. Derfor er ikke det å sitte på gjerdet og vente på den optimale løsningen noe alternativ. Så langt er det i hovedsak renovasjonsanbudene og de store anbudene på buss hvor det har vært stilt krav om bruk av gass eller andre alternative drivstoff.

Forsiden nå