Papirrullene sto usikret hele veien innover tralla. Hver rull var på ca. 610 kg, og to oppå hverandre ble over 3 meter høyt. De sto usikret, ca. 30 cm fra sideveggene.
Papirrullene sto usikret hele veien innover tralla. Hver rull var på ca. 610 kg, og to oppå hverandre ble over 3 meter høyt. De sto usikret, ca. 30 cm fra sideveggene.

Skulle kjøre fra Trøndelag til Sverige med usikrede «papirtårn» midt i tralla

Sjåføren mente de solide veggene var lastsikring nok.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen holdt en trafikkontroll på Storpynten (Berkåk kontrollstasjon E6 – sørgående) 7. desember.

- En del har det jo bra på stell, men på denne tiden av året så er det fort gjort å få en steinsprut på frontruta, som igjen gjør at ruta sprekker når varmeapparatet blir satt på full guffe på morgenkvisten. Det ble skrevet «mangellapp» (teknisk kontrollseddel) på flere slike i kontrollen. Det ble også gitt gebyr for manglende kjetting(er), manglende dokumenter, og feil type vinterdekk, sier Olav Brudeli i Statens vegvesen, Trafikant og kjøretøy, Utekontroll midt B.

Det alvorligste som ble avdekket på kontrollen, var en tralle lastet med drøyt 29 tonn papir. Papirrullene veide 610 kg per stykk og var stablet to i høyden usikret midt i tralla.

- I en unnamanøver, er det stor sjanse for at vogntoget kunne ha veltet, sier Brudeli.

Sjåføren mente de solide veggene hindret papirrullene fra å falle ut av tralla, og at det var sikring god nok. Kraften i massebevegelsen hvis alle skulle velte i en sving, hadde sjåføren - etter det AT.no erfarer - enten ikke tenkt på, ment ikke var stor nok til å velte hele vogntoget eller tenkt at det ikke kom til å skje fordi det ikke skulle foretas noen brå sving på turen.

Sjåføren måtte sikre lasten før videre transport av rullene, og ble anmeldt til politiet for forholdet.

Powered by Labrador CMS