IKKE GODT NOK: Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL, sier det må kraftig lut til for å få mer fart i utskiftingen av fossile biler, og når det gjelder nyttekjøretøy, sier han at Norge er skikkelig bakpå.. Foto: BIL

BIL: - Vi er bakpå med nyttekjøretøy

Bilimportørenes Landsforening (BIL) har klare forventninger når finansministeren skal presentere forslag til neste års statsbudsjett.

Publisert

Tidlig i oktober skal finansministeren presentere regjeringens forslag til statsbudsjett i Stortinget, og Bilimportørenes Landsforening forventer både forutsigbarhet og rettferdighet.

- Det er vel og bra at mer enn ni av ti biler som selges i Norge nå er utslippsfrie. Men til syvende og sist handler det om å få byttet ut den gamle delen av bilparken med nye, utslippsfrie biler. For å få til det trenger vi forutsigbarhet og et fornuftig og rettferdig avgiftssystem, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.

Opplysningsrådet for Veitrafikken anslår at elbilandelen vil ligge på 28 prosent ved utgangen av 2024, og på 52 prosent i 2030. Andersen mener vi bør ha høyere målsetninger enn dette, og at rammebetingelsene spiller hovedrollen.

- Ikke flere avgifter

- Tiden vi har bak oss, med en bråbrems i nybilsalget etter avgiftsendringene ved inngangen til 2023, har vist hvor sensitivt markedet er for avgiftsendringer. Derfor vil en økning i momsen eller i andre avgifter på bil være en kjepp i hjulet for den grønne omstillingen. Vi forventer derfor at innslagspunktet for moms på elbil holdes uendret i 2025 og at det ikke innføres ytterligere kjøpsavgifter, sier han.

- Finansdepartementet har tidligere bekreftet at de er i dialog med ESA om et videre momsfritak på elbiler, så det lover godt, legger han til.

Bakpå med nyttekjøretøy

Det var ikke bare merverdiavgiften som var tema da BIL leverte sine budsjettinnspill til politisk ledelse i Finansdepartementet sammen med NAF og NBF i mai.

Skal vi få fart på det grønne skiftet i veitrafikken holder det ikke med incentiver på personbilsiden. Vi er skikkelig bakpå på nyttekjøretøysiden, der bare én av tre varebiler, og syv prosent av de tunge lastebilene, er utslippsfrie.

- Vi trenger kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske incentiver for nyttekjøretøyene, både når det gjelder kjøp og bruk. Virkemidlene vi har per nå tikker ikke av på noen av de boksene, og har helt tydelig ikke den ønskede effekten. Aktørene i markedet er klare, men de klarer det ikke uten drahjelp fra myndighetene, sier Andersen.

- Vi forventer et forutsigbart og rettferdig statsbudsjett for neste år. Ambisiøse mål må ledsages av et rammeverk som muliggjør, og ikke setter begrensninger, avslutter han.

Powered by Labrador CMS