243 av lastebilene er 8x8-biler. Alle med Tatra-chassis med uavhengig fjæring. På illustrasjonen er kjøretøyet til høyre utstyrt med et nokså standard DAF-førerhus, mens de to andre har ballistiske førerhus som er utviklet av Tatra Defense Systems.
243 av lastebilene er 8x8-biler. Alle med Tatra-chassis med uavhengig fjæring. På illustrasjonen er kjøretøyet til høyre utstyrt med et nokså standard DAF-førerhus, mens de to andre har ballistiske førerhus som er utviklet av Tatra Defense Systems.

DAF skal levere 879 militære kjøretøy

Alle skal ha drift på alle hjul: 636 lastebiler med 4x4 og 243 lastebiler med 8x8.

Publisert Sist oppdatert

DAF har mottatt en stor ordre fra det belgiske forsvaret. Ordren gjelder leveranse og service på 879 stk. CF Military-kjøretøy med allhjulstrekk. De første kjøretøyene er planlagt levert i 2022, og de siste produseres i 2025.

Ordren på de 879 CF-militærkjøretøyene inkluderer 636 toakslede lastebiler med en 4x4 drivlinje. Disse kjøretøyene er ment brukt som forsyningslastebiler.

I tillegg vil DAF levere 243 lastebiler med fire aksler og en 8x8 drivlinje tenkt brukt innen en rekke bruksområder (tippbiler, containerbiler og kraner).

Samarbeid med Tatra

På CF Military-modellene, samarbeider DAF nært med Tatra Trucks i Tsjekkia, noe som resulterer i et chassiskonsept med uavhengige fjæringer og en drivlinje integrert i senterbjelken. Dette gir CF Military enestående offroad-ytelser og suveren førerkomfort, selv ved kjøring i svært krevende og ulendt terreng.

4x4-lastebilene drives av en 10,8-liter Paccar MX-11-motor på 300 kW og 8x8-lastebilene med en 12,9 liter Paccar MX-13-motor på 340 kW.

DAF har valg Hiab som leverandør av alle løftekroksystemer, lastekraner og VS-Mont for forsyning av tippbilchassiser. Lastechassisene produseres av Porgest.

Totalt 352 CF Military leveres med et ballistisk førerhus, levert av Tatra Defense Systems.

Førerhus produsert i Belgia

Produksjonen av førerhusene til CF Military-lastebilene vil foregå på DAFs førerhusfabrikk i Westerlo i Belgia.

Motorene levers fra DAFs motorfabrikk i Eindhoven i Nederland. Chassisene skal produseres på Tatras fabrikk i Tsjekkia.

Service av DAF-forhandlere

Alt servicearbeid på CF Military-lastebilene for det belgiske forsvaret kan gjøres av DAFs forhandlernettverk og deres 27 avdelinger i Belgia og mer enn 1100 på verdensbasis. DAF-forhandlerorganisasjonen understøttes av Paccar Parts på deletilgjengelighet.

- Vi er svært stolte av å ha blitt tildelt denne prestisjeordren fra det belgiske forsvaret. Siden den ultramoderne førerhus-og-aksel-fabrikken vår ligger i Westerlo, føler vi at Belgia er hjemmemarkedet vårt, noe som gjør dette spesielt viktig for oss. Med CF Military-modellene gir vi det belgiske forsvaret et utvalg av unike lastebiler som de kan bruke til å løse de viktige samfunnsoppgavene sine under alle forhold, sier DAF Trucks adm. direktør Harry Wolters.