BETONGTRANSPORT: Her er første lass med betongelementer til tak og vegger i E16-tunnelen på Bukkesteinshøgda i Bærum.

Den første av 639 turer

Dette vogntoget har kjørekalenderen fastsatt for lang tid.

Publisert Sist oppdatert

Nå kjøres første lass med betongvegger til E16-tunnelen på Bukkesteinshøgda i Bærum.

118 turer og 590 veggelementer må til for å kle på den 800 meter lange toløpstunnelen på ny E16 mellom Sandvika og Sollihøgda på delstrekningen Bjørum-Skaret.

En spesialtransport fra Ølen Betong ble lastet opp tirsdag 2. mai med de første fem betongveggene, hver på 5 tonn, på Drammen havn. De fraktes i en egen kassett i den spesialkonstruerte semihengeren for denne typen frakt på landevei.

Når Bukkesteinshøgdtunnelen er kledd inn med sine 590 vegger ventes enda flere båtlaster med tunnelvegger fra Vestlandet til Drammen. Til den 3,4 km lange Sollihøgdtunnelen er det nemlig bestilt over 2500 veggelementer.

Det betyr at vogntog fra Ølen Betong totalt skal kjøre 639 turer mellom Drammen og Bærum/Hole for å kle de to E16-tunnelene.

Innkledningen av Sollighøgdtunnelen skal gjennomføres i 2024.

TUNG TRANSPORT: Hvert av veggelementene til Bukkesteinshøgdtunnelen veier litt over fem tonn.
Powered by Labrador CMS