Bilde fra Eidsvoll kommune på formiddagen 3. november 2022.

- Derfor er diesel flere kroner dyrere per liter enn bensin nå

Og én ting er viktig for at literprisen på diesel ikke skal bli mye høyere.

Publisert Sist oppdatert

Vanligvis er bensin dyrere enn diesel. Nå er det omvendt. Mange steder er dieselen 2-3 kroner dyrere per liter enn bensin. På bildet over er literpris-forskjellen enda større 3. november.

- Det er lett å glemme, men mer enn fire av ti personbiler på norske veier er fortsatt dieselbiler. Det er særlig i distriktene at dieselbil-andelen er høy, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, Norges Automobil-Forbund.

- De siste dagene har pumpeprisen igjen passert 25 kroner per liter, og diesel er nå to til tre kroner dyrere enn bensin, sier han.

Braadland er overrasket over at ikke regjeringen kommer distriktsbilistene mer i møte:

Prisen per liter bensin og diesel på en fyllestasjon i Nannestad kommune, på formiddagen 3. november 2022.

- Den høye dieselprisen er i praksis en dobbel distriktsavgift, fordi distriktene har en høy andel dieselbiler og få alternativer til bil, sier han.

- Diesel som erstatning for gass

- Det er flere årsaker til at dieselen er så dyr nå. En av de viktigste årsakene analytikerne trekker frem, er at Europa bruker diesel som erstatning for russisk gass til å lage strøm. I Tyskland stenger man gasskraftverkene og starter dieselaggregatene. Siden Norge konkurrerer om den samme dieselen, øker prisene i Norge også, sier Braadland.

En annen årsak er at russiske raffinerier, som lager diesel av råolje, lenge har vært en stor leverandør av diesel til Europa.

Kina trår til

- Når leveransene fra Russland bremser, stiger prisene. Den europeiske raffinerikapasiteten går så mye remmer og tøy kan holde, men det er ikke nok til å dekke etterspørselen, sier Braadland.

Kina har raffinerier med ekstra kapasitet, og kinesisk diesel er altså den ene viktige «tingen»/årsaken til at ikke dieselprisen er mye høyere enn den er nå.

Energianalytiker i Pareto, Nadia Martin Wiggen, forklarer markeds-mekanismen:

- Uten kineserne ville prisen på diesel vært mye høyere. Prisene i Europa må imidlertid fortsatt holde seg høye nok til å tiltrekke seg ekstra diesel fra Asia. Ellers vil andre raffinerier i Asia bare kutte, og dermed svekke, eller til og med fjerne fordelen ved å ha de kinesiske eksportkvotene, sier hun til E24.

- Ett av få land uten diesel-lettelser

Nå etterlyser NAF avgiftskutt som monner på pumpeprisen.

- Neste års statsbudsjett ligger til forhandling i Stortinget, og ingenting er avgjort. i dag går nesten halvparten av pumpeprisen til staten i form av avgifter og moms til staten. Norske myndigheter burde kompensere de høye prisene med kutt i avgifter, eller en kontantstøtte til alle bileiere, slik Sverige har gjort, sier Braadland.

- Norge er ett av få land i Europa som ikke har kommet bilistene i møte på en eller annen måte med de rekordhøye drivstoffavgiftene, sier han.

Powered by Labrador CMS