Seafront Logistics AS har hovedkontor i Kristiansand og ble etablert i 1962 som Årikstad Transport.
Seafront Logistics AS har hovedkontor i Kristiansand og ble etablert i 1962 som Årikstad Transport.

Elektriske «mosebiler» satt i nikkeltrafikk på Sørlandet

To nye Volvo FH Electric satt i trafikk mellom Glencore Nikkelverk og havna i Kristiansand.

Publisert Sist oppdatert

Seafront Logistics i Kristiansand er en helt sentral logistikk-leverandør for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk og har vært det i en årrekke. I daglige transporter mellom fabrikken og havna i byen settes det nå inn to Volvo FH Electric, en investering på ca. 7 millioner kroner.

- Vi var de første til å bestille to elektriske trekkvogner fra Volvo. Vi ser dette som en spennende start på det grønne skiftet i transporten, et prosjekt vi står i sammen med oppdragsgiver Glencore Nikkelverk. Transporten er kort – 3 km hver vei, men vi gjør 20 turer om dagen – eller 4000 turer i året - og er stolte av at vi med de nye bilene bidrar til mindre utslipp i Kristiansand, sier adm. direktør Morten Årikstad i Seafront Group AS.

Volvo FH Electric

  • Akselkonfigurasjon: 4x2
  • Påbygg: Svingskive/trekkvogn
  • Antall elektriske motorer: 3 stk.
  • Effekt i kW: 490 (666 hk)
  • Girkasse: iShift
  • Antall batterier: 6 stk.
  • Maks totalvekt: 44 tonn
  • Rekkevidde: Ca. 380 km avhengig av topografi, last etc.
  • Leverandør: Trucknor Kristiansand ved salgssjef Tom Jarlsby
  • Pris leveranse 2 stk Volvo FH Electric: 7 millioner kroner
  • Enova støtte: 40 % av merkostnaden i forhold til dieselbil

De har hatt transporter for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk siden 70-tallet (som da het Falconbridge Nikkelverk). De har ut- og inntransport for bedriften, hvori også inngår utsendelse av ferdige produkter verden rundt i containere fra Kristiansand Havn. I tillegg transporterer de også til andre havner som f.eks. Brevik.

Skal kreve at alle kjøretøy på deres område har nullutslipp

Nikkelverket er det største nikkelraffineriet i den vestlige verden og eksporterer 100% av produksjonen, som primært består av nikkel, kobber og kobolt. Årsproduksjonen ligger på ca. 100.000 tonn.

- Glencore Nikkelverk er en viktig del av det grønne skiftet. Vår nikkel brukes i grønn teknologi over hele verden, blant annet i batterier for el-kjøretøy, kan adm. direktør Nils Gunnar Gjelsten fortelle.

Han sier videre at de over tid har jobbet for å få nullutslipp i all logistikk, både trucker og andre kjøretøy for interntransport er elektriske.

- Dette er ett av flere konkrete grep i det grønne skiftet hos hjørnestensbedriften i byen. I forlengelsen vil det også bli stilt krav til kontraktører (ca. 200 stk.) og øvrige leverandører i forbindelse med deres leveranser hos oss. Vi krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på vårt område skal være 0-utslippskjøretøy. Vi er glade for at vår transportør nå investerer i de nye elektriske lastebilene og vi har fått til en bra avtale som gjør at vi sammen får til dette, sier Gjelsten.

Mose på bilene

- For oss i Seafront Logistics er dette en fin start på det grønne skiftet. Vi er overbevist om at dette er rett vei å gå og så er vi heldige som har en kunde som også ser det og som er villig til å ta merkostnaden dette innebærer sammen med oss, sier adm. direktør Morten Årikstad i Seafront Group.

Transportselskapet Seafront Logistics setter inn to nye Volvo FH Electric i transport for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk i Kristiansand. Her fra overleveringen av den første bilen. Stående fra venstre: Salgssjef Tom Jarlsby hos Volvo lastebilforhandler Trucknor, administrerende direktør Morten Årikstad i Seafront Logistics og kommunikasjonsrådgiver Ingunn B Engen fra Glencore Nikkelverk. Foran sitter sjåføren på den første bilen, Åge Nesland.
Transportselskapet Seafront Logistics setter inn to nye Volvo FH Electric i transport for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk i Kristiansand. Her fra overleveringen av den første bilen. Stående fra venstre: Salgssjef Tom Jarlsby hos Volvo lastebilforhandler Trucknor, administrerende direktør Morten Årikstad i Seafront Logistics og kommunikasjonsrådgiver Ingunn B Engen fra Glencore Nikkelverk. Foran sitter sjåføren på den første bilen, Åge Nesland.

Biler og kapellhengere er kraftig profilert for å markere det grønne skiftet. Førerhusene er helfoliert med motiv av grønn mose.

- Investeringen er en del av målrettet arbeid mot lavere utslipp, etter vår visjon og strategi. Dette er en skikkelig gladsak som vi er kjempestolte av i Nikkelverket, og regner med er av interesse for Kristiansands befolkning, sier adm. direktør Gjelsten.

Statlige Enova bidrar med støtte på 40 % av merkostnaden for de elektriske bilene.

Kristiansand havn var tidlig ute med å elektrifisere og redusere miljøpåvirkning og har blant annet bygget en ny kai for cruisebåter med elektrisk tilkobling ved landligge. Så bilene bidrar også i havna med å redusere utslipp.

Bilene er levert av Volvo lastebilforhandler Trucknor i Kristiansand, ved salgssjef Tom Jarlsby.

Seafront Group

  • Seafront Group driver med internasjonal transport og spedisjon, og driver havnelogistikk i Kristiansand, Larvik og Oslo gjennom selskapet Seafront Logistics AS.
  • Hovedkontoret er i Kristiansand og ble etablert i 1962 som Årikstad Transport. Seafront Group er i tillegg aksjonær i selskap som Pentagon North Europe AS, LT Group AS og Sandnes Havneterminal AS.
  • Antall ansatte: 230 (i hel- og deleide selskap)
  • Transportmateriell: Seafront Group disponerer gjennom direkte og indirekte eierskap en flåte på nærmere 80 ulike lastebiler og trekkvogner, over 300 traller (container, skap og kapell) og en truckpark som består av blant annet 6 container-trucker, terminaltraktorer og ca. 35 (i hovedsak) elektriske gaffeltrucker.
  • Daglig leder Morten Årikstad.
  • Øvrige tall:

- Involvert i omkring 1100 skipsanløp per år.

- Disponerer omkring 45.000 kvadratmeter lager.

- Håndterer omkring 35.000 containere per år og ca. 500.000 tonn annen last.

Powered by Labrador CMS