Produktsjef Kjetil Bergflødt i Volvo Norge kunne stolt presentere en av de tunge elektriske lastebilene på Transport og Logistikk 2021.
Produktsjef Kjetil Bergflødt i Volvo Norge kunne stolt presentere en av de tunge elektriske lastebilene på Transport og Logistikk 2021.

Stor etterspørsel etter de største el-lastebilene fra Volvo Trucks

Tre år etter at Volvo Trucks kom på markedet med de første serieproduserte elektriske lastebilene, har turen kommet til de største modellene FM, FMX og FH. Og responsen har ikke latt vente på seg.

Publisert Sist oppdatert

(Se liste med noen av transportørene som har inngått intensjonsavtaler på elektriske Volvo FM, FMX eller FH nederst i saken)

- Responsen har vært veldig god. Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om, sier Kjetil Bergflødt, produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS.

Kommer til høsten

Til høsten vil de nye el-lastebilene dukke opp jevnt og trutt på norske veier.

- Volvo Trucks ønsker å lede an i utviklingen og levere de beste løsningene for det grønne skiftet. Nå tar vi et nytt viktig steg ved å industrialisere produksjonen og starte leveransen av de største modellene våre, forteller produktsjef Bergflødt.

Det innebærer elektriske utgaver av Volvo-modellene FM, FMX og FH – med vogntogvekt opptil 44 tonn. Batterikapasiteten er opptil 540 kWt som gir en rekkevidde på inntil 380 kilometer. Noe som åpenbart pirrer interessen på det norske markedet.

- Vi har stor pågang fra transportører og bileiere over hele Norge som trenger en løsning for å kutte CO₂-utslippene sine, sier Bergflødt.

Skaper nye muligheter

I Norge er det ikke alle transporter som i praksis lar seg elektrifisere med ladeinfrastrukturen som finnes i dag. Likevel mener produktsjefen at mulighetene er store.

- Med de vogntogvektene og rekkeviddene vi tilbyr, er det veldig mye vi kan og bør elektrifisere allerede nå. Så langt har vi prioritert trekkvogner – da det er disse som først vil rulle stille ut av fabrikkportene i Göteborg. Mange kunder ønsker imidlertid også å være tidlig ute og sikre seg byggeplass for jevnlastchassis til diverse påbygg og bruk, forteller Bergflødt, før han legger til:

- All teknologi har sine begrensninger, men ny drivlinje gir også nye egenskaper og helt nye muligheter. Det er bare å glede seg til det som nå kommer.

Med tre nye el-modeller som blir gjort klare for leveranse, har Volvo Trucks utvidet tilbudet til fem helelektriske lastebilmodeller for å dekke de forskjellige transportbehovene. Faktisk seks hvis du også inkluderer Volvo VNR for det nordamerikanske markedet.

Dette er noen av aktørene som har inngått intensjonsavtaler på elektriske Volvo FM, FMX eller FH:

  • AMV
  • Ask Industrimontasje
  • Asko
  • Autologistikk
  • Bring Intermodal
  • Forset Grus
  • GS Bulk Transport
  • Hagens Transport
  • Hellerrød Transport
  • Håkerud Johansen
  • Kjærstad Transport
  • Seafront Logistics
  • Skien Containerservice
  • Sørum Transport
  • Tom Wilhelmsen AS
  • Torpa Bilruter
  • Ørland Transport (JØS)
Powered by Labrador CMS