Adm. direktør Martin Daum i Daimler Truck, adm. direktør Christian Levin i Traton Group og adm. direktør Martin Lundstedt i Volvo Group vil opprette et JV-selskap som skal få fortgang i å bygge ladeinfrastruktur for nyttekjøretøy i Europa.

Har signert avtale om samarbeid

Volvo Group, Daimler Truck og Traton Group (MAN, Scania og VW) oppretter Joint Venture-selskap.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Lastebilprodusentene Volvo Group, Daimler Truck og Traton Group (MAN, Scania og VW) har signert avtale om samarbeid for å bygge og drive et europeisk ladenettverk for nyttekjøretøy.

Fellesforetaket starter i 2022, og deltakerne skal investere til sammen 500 millioner euro i prosjektet. Planen er å bygge og drive minst 1700 ladepunkter ved motorveier og logistikknutepunkt i Europa innen fem år etter etableringen - altså i 2027.

JV-foretaket skal operere under egen «bedriftsidentitet» og ha hovedkontor i Amsterdam i Nederland.

- Bemerkelsesverdig samarbeid

- Vi går fra ord til handling og det planlagte fellesforetaket er et viktig skritt i å forme en verden vi ønsker å leve i. Innovative partnerskap som dette vil endre bransjen. Dette er både et gjennombrudd for fossilfri transport, og en nullutslippsflåte innen 2050, sier adm. direktør Martin Lundstedt i Volvo Group.

- Dette er en sterk forpliktelse til å gjøre CO₂-nøytrale lastebiler til en virkelighet. Det er bemerkelsesverdig at tre innbitte konkurrenter innen lastebiler og kjøretøyteknologi tar tak sammen og etablerer nødvendig infrastruktur, sier adm. direktør Martin Daum i Daimler Truck.

- Vi har en sterk formening om at våre merker, Scania og MAN, så vel som hele bransjen, blir en del av løsningen for å virkeliggjøre en CO₂-nøytral verden. Samarbeid med sterke konkurrenter som Volvo Group og Daimler Truck kan virke uvanlig, men temaet er kritisk viktig og gjør samarbeid at vi når målene raskere, sier adm. direktør Christian Levin i Traton Group.

Skal konkurrere på alle andre områder

De tre partnerne skal sørge for at elektriske kjøretøyflåter skal ha tilgjengelige ladere for lading i den pålagte 45-minutters hvilen og også lading over natten.

Volvo Group, Daimler Truck og Traton Group skal samarbeide om ladeinfrastrukturen i Europa, men vil være konkurrenter på alle andre områder. Fellesforetaks-avtalen blir nå sendt til godkjenning av europeiske myndigheter.

Powered by Labrador CMS