HJELP: Kontrollør Daniel Alexander Hals hjelper en sjåfør å legge på kjettinger på Langhus utenfor Oslo.

Hjalp til med å legge på kjettinger

SNØVÆR: Under snøværet i østlandsområdet 17. januar hadde kontrollørene på Taraldrud Trafikkstasjon hendene fulle med å få trafikken til å gli innover mot Oslo..

Publisert

Det var svært utfordrende forhold i Oslo-området og hovedfokus for kontrollørene var å sørge for at kjøretøyene var riktig skodd for å sikre tilstrekkelig veigrep. 

UTFORDRENDE: Rett etter utkjøringen fra Nøstvedttunellen var det flere som fikk problemer i snøværet.

Resultatet var at 24 lastebiler/vogntog fikk pålegg om å legge på kjetting før videre kjøring på Taraldrud, i bakken utenfor Nøstvedttunellen og Regnbueveien på Langhus. 

Flere vogntog utenfor Nøstvedttunellen nordgående kom seg ikke videre på grunn av manglende veigrep. Alle fikk pålegg om å legge på kjetting og hjelp til dette.

Kontrollør Daniel Alexander Hals forteller at det var noen som trengte en hjelpende hånd med kjettingene. Det er dessverre en del som ikke kan legge på kjettinger, noen har kun sett dette på YouTube, og da var det en del som satte pris på å få hjelp med å montere kjettingene slik at de satt skikkelig på. 

GREP: Det var mange som måtte legge på kjettinger før de fikk kjøre videre onsdag 17. januar.

Etter at kontrollørene hadde hjulpet de som sto i bakken ved utkjøringen fra Nøstvedttunellen fortsatte kontrollen på Regnbueveien på Langhus på grunn av samme årsak (manglende veigrep) som førte til køer som strakte seg ut på E6. Også her fikk alle som ikke var sikret tilstrekkelig veigrep pålegg og hjelp til å legge på kjetting før videre kjøring. Veien var åpnet og fri for køer da kontrollen avsluttet.

Samtidig med kontrollene ved Nøstvedttunellen og i Regnbueveien var det kontroll på Taraldrud kontrollstasjon. Flere fikk pålegg om å legge på kjetting før videre kjøring, men utfordringer grunnet kø nord for kontrollplassen førte til lange køer gjennom kontrollplassen og mangelfull plass på kontrollstasjonen til kontroll av tunge kjøretøy. 

– Det var mange som ikke la på kjetting før det var for sent, forteller Hals. 

Dette er med på å hindre trafikken og danne køer langs innfartsårene til Oslo når lastebilene blir ståendefast.

Powered by Labrador CMS