BOMPENGER: Det er kostbart å passere bomstasjoner rundt i landet, og spesielt for tunge kjøretøy. Illustrasjonsfoto: Espen Braata
Braata, Espen
«Innfør lik pris pr. km på bompenger i hele landet»
LESERINNLEGG: I dette leserinnlegget oppfordres det til å endre bompengesystemet til en mer rettferdig modell for hele landet.
Forfatter er Arild Nordli, Faglærer i Samferdsel og
Transport og daglig leder i Flekkefjord Opplæringssenter. Innlegget er
avsenderens egne meninger.
Ny modell – rettferdig og enkel for hele Norge
Bakgrunn:
I dag varierer bompengene veldig fra sted til sted. Det gjør
at:
- Nye veier i distriktene blir dyrere å kjøre på enn gamle
veier i sentrale strøk.
SMÅ VEIER: Det er billigere å kjøre på de gamle veiene. Illustrasjonsbilde fra Flekkefjord Opplæringssenter.
- Kort vei kan koste like mye som lang vei, særlig for
lastebiler.
Eksempel:
- Mandal – Kristiansand (30 km): 418 kr med lastebil
- Kristiansand – Oslo (333 km): 438 kr med lastebil
(Dette er svært urettferdig.)
Forslag til løsning:
Innfør lik pris per kjørte kilometer i hele landet.
1. Totale bompengeinntekter i 2024: ca. 15,8 milliarder
kroner
2. Estimert antall kjørte kilometer på bomveier i Norge: ca.
10 milliarder km
3. Ny kilometersats:
- Personbil: 1,50 kr per km
- Lastebil: 4,50 kr per km
(Prisene justeres etter faktiske tall for å sikre samme
inntektsnivå som i dag)
Fordeler med ny modell:
- Rettferdighet: Du betaler for hvor langt du faktisk
kjører, uansett hvor du bor.
- Forutsigbarhet: Like priser over hele landet.
- Distriktsvennlig: Nye veier i distriktene blir ikke lenger
straffet med høye bompenger.
- Enklere system: Lettere å forstå for folk og bedrifter.
Hvordan fungerer det?
- Bilens bombrikke måler hvor mange km du kjører på
bompengeveier.
- Du får én samlet faktura basert på kilometer og
kjøretøytype.
Konklusjon:
Med lik pris per kilometer kan Norge få et rettferdig,
enklere og inntektsnøytralt bompengesystem – uten å straffe folk i distriktene.
Diskuter saken videre på A&Ts Facebooksider