Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Med i utviklingen er Allison som utstyrer lastebilen med sin Allison eGen Power 130D-elektriske aksel. Dette melder Allison i en pressemelding. Det nye kjøretøyet, Quantrons første hydrogendrevne brenselcelle-elektriske trekkvognen for langdistanse og tunge oppgaver, ble vist på IAA i Hannover tidligere i høst. Selve bilen er en lastebil med trekk- og chassisvarianter basert på MAN TG3-plattformen (TGS, TGX).
Godt rykte
Allison Transmission satser tungt på både fremdriftsløsninger basert på batterielektrisk og hydrogen som energikilder i tunge kjøretøy.
Annonse
– Etter en evaluering av de elektriske fremdriftsløsningene, valgte Quantron Allisons eGen Power 130D e-aksel på grunn av dens unike fordeler, inkludert optimalisert effektivitet og ytelse. Det er et fremtidssikkert kontrollsystem og en bransjeledende kompaktløsning, sier René Wollmann, CTO ved Quantron AG og fortsetter:
– I tillegg har Allison et legendarisk rykte for pålitelighet og holdbarhet. Vi tror at Allisons differensierte portefølje av elektriske aksler vil muliggjøre Quantrons akselererende vekst.
Rekkevidde på 700 km
Quantron-lastebilen rommer 54 kg hydrogen med brenselceller levert av Ballard Power Systems, som leverer 240 kilowatt ren kraft til en 118 kilowatt-timers batteripakke. Det gir en rekkevidde på opptil 700 km i den viste versjonen av Quantron QHM FCEV 44 -1000. Kjøretøyet kan bestilles i 4x2 og 6x2 akselkonfigurasjoner, og kundetesting er mulig i 2023.
I hjertet av lastebilen er altså Allison eGen Power 130D elektrisk aksel, som kombinerer to elektriske motorer og en to-trinns girkasse i en kompakt enhet. De to integrerte elektriske motorene leverer totalt 454 kW kontinuerlig effekt og opptil 652 kW toppeffekt. QUANTRON blir den nyeste i rekken av kunder som har integrert eGen Power 130D, som er spesialdesignet for å operere i tunge kjøretøy på det europeiske markedet, melder Allison i pressemeldingen.