Scania G410-en fikk det slitsomt i de bratteste bakkene med 60 tonn totalvekt. Når det om litt kommer sterkere biogassmotorer, er planen til Verdalskalk i Trøndelag å bruke dem til vogntog med totalvekt på 70 tonn.

Scania G410 på 60 tonn

Verdalskalk AS i Trøndelag testet Scania G410 på biogass med 60 tonn totalvekt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

I samarbeid med Ecopro (datterselskapet Ecogas AS tilbyr biogass) og Scania, har Verdalskalk i høst testet ut kalkkjøring med en Scania G410 (410 hk) drevet på biogass.

Testen ble gjennomført med fire-akslet bil og tre-akslet slephenger med en totalvekt på 60 tonn.

- Bakgrunnen for ønsket om å teste ut en biogassdrevet lastebil, var at vi var spente på om det var nok krefter til å frakte tonnasjer opp mot 70 tonn. Forskjellen fra dagens biler med 650 til 750 hk merket vi nok best på tur opp til Tromsdalen, hvor vi savnet litt flere krefter, sier Ketil Aksnes som er driftssjef transport hos Verdalskalk AS.

- Testingen er avsluttet per nå, men vi vil gjøre nye tester så snart leverandørene har noe som passer vår virksomhet. Vi erfarte at det hadde vært greit med 100 hk mer, sier han videre.

Neste generasjon biogass-lastebiler vil ha flere hestekrefter, og dermed være et mulig alternativ til dagens biler hos Verdalskalk. Disse skal da testes så snart det lar seg gjøre.

Bedriften hadde et evalueringsmøte med Ecopro og Scania etter utprøvingen, der erfaringene ble delt og diskutert.

- I tillegg til en sterkere motor, må effektive fyllestasjoner være på plass før dette kan være et fullverdig alternativ til dagens biler. Verdalskalk ønsker å være med på å ta bevisste valg for miljøet fremover. Da er det naturlig at vi ser på grønnere alternativer innen transport. Gjennom å vurdere lastebiler drevet på biogass ved fremtidige investeringer, vil vi på sikt kunne bidra til å redusere klimaavtrykket, sier Aksnes.

Powered by Labrador CMS