FABRIKKER: Sevel-fabrikkene var et tidlig samarbeid mellom PSA og Fiat. Det var to fabrikker, Sevel nord i Frankrike som produserte mindre varebiler og Sevel Sud som produserer Fiat Ducato, Citroen Jumper og Peugeot Boxer. Fabrikkene ble for noen år siden delt mellom selskapene, nå er de begge tilbake i samme konsern igjen.

Stellantis – en gigant i utvikling

NYKOMMER MED TRADISJON: 14 merker, 5,8 millioner biler produsert i 2020, 300.000 ansatte er bare noen stikkord om denne «nykommeren» med historie tilbake til 1896 da Peugeot så dagens lys.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Er du fremdeles ikke kjent med navnet Stellantis, så er det bare å venne seg til det. I januar 2021 ble fusjonen mellom PSA og FCA (Fiat Chrysler) godkjent av EU og gjennomført. Dette har resultert i en gigant innen bilindustrien som omfatter hele 14 bilmerker. Hele 9 av merkene har mer enn 100 års historie å vise til, og ytterligere tre av merkene har mer enn 70 års historie. Det er syv av merkene i gruppen som har nyttekjøretøy på programmet.

Fiat eScudo MY 2022KOMMER: I løpet av 2022 vil også Fiat reintrodusere Scudo som e-Scudo med en variant av de andre familiemedlemmene e-Expert, e-Jmpy og Vivaro-e. Scudo-navnet forsvant som kjent fra Fiat familien da samarbeidet med PSA opphørte og de introduserte Talento i samarbeid med Renault Trafic.

Selskapet har over 300.000 ansatte som produserte over 5,8 millioner biler ved fabrikker i 30 land i 2020. Over 1,7 millioner nyttekjøretøy ble produsert i 2020 og selskapet er med det størst i Europa og Sør-Amerika og nummer tre i det Amerikanske markedet. Bilene blir solgt i over 130 land rundt om i verden.

Klar miljøstrategi

Allerede i under et møte vi hadde med han i desember 2017 kunne Carlos Tavares, som den gang var PSA-sjef, nå Executive Director i Stellantis, at selskapet hadde et mål om at alle kjøretøy i PSA-gruppen skulle ha elektriske versjoner av alle modeller innen 2025. Videre fortalte han at nyttekjøretøyene ville være enda tidligere ute med elektrifiseringen. Nå i 2021 har alle varebil-klassene i tidligere PSA lansert en elektrisk variant, og selskapet er med det først ute med å kunne tilby elektriske varebiler i alle varebil-klasser. I tillegg vil selskapet begynne leveransene av hydrogenvarebiler innen utgangen av 2021 i Tyskland og Frankrike.

Elektriske varebiler vil fremover bli viktigere og viktigere for selskapet, og i 2025 vil 30 prosent av varebilene selskapet selger i Europa være med elektrisk drivlinje. I 2030 vil denne andelen vokse til hele 70 prosent. Det er først og fremst i Europa at elektrifiseringen drives frem, men også i enkelte amerikanske stater og i Kina. Først og fremst måten vi bor og lever som blir mer og mer sentralisert i urbane områder.

CO₂-kutt

Covid-utbruddet har vært med på styrke utviklingen av e-handel videre. I tillegg har vi pendling, med rushtrafikk og stadig dårligere luftkvalitet i byene. For å gjøre noe med disse problemene har man i Europa fått en CO₂-avgift og et EU-parlament som ønsker en dekarbonisering av transportindustrien. Det er ulike nasjonale reguleringer og insentiver, og ikke minst ulike former for lokale reguleringer og tilgang til å utføre transport i spesielt bysentra.

For å svare på dette har Stellantis en klar strategi om å bli nummer en innenfor kjøretøyer for e-handel i verden. Dette er en kundegruppe som har vært tidlig ute med å velge elektriske drivlinjer. Viere skal varebilene Stellantis tilbyr kunne utføre de samme oppgavene som en bil med forbrenningsmotor gjør, med de samme kapasitetene og de samme egenskapene enten det gjelder rekkevidde eller påbygger løsninger.

Norge

I Norge har Bertel O. Steen nå importen av halvparten av alle merkene fra Stellantis, og importer nå hele åtte merker fra gruppen. Sist ut var de tidligere FCA merkene, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo og Jeep i Norge. Med dette er faktisk Fiat tilbake i selskapet. Bertel O. Steen hadde nemlig Fiat agenturet også mellom 1909 og 1929. Selskapet startet importen av Peugeot i 1930, som en erstatning da de mistet Fiat agenturet.

I 2015 overtok selskapet også importen av Citroën i Norge. Noen år senere, nærmere bestemt i 2018 fant også Opel veien tilbake til konsernet. Bertel O. fikk nemlig også agenturet på dette merket i 1909, men overlot dette til sin yngre bror Gustav Thrane Steen i 1918.

Et annet av merkene som også tidligere har vært innom importøren på Lørenskog er Jeep, som sammen med Chrysler og Dodge, var representert av selskapet mellom 2003 og 2011. Så får vi se om også noen av disse Stellantis-merkene etter hvert finner veien inn i korridorene til Bertel O. Steen.

Powered by Labrador CMS