
Tre kjemper om stor driftskontrakt
TRØNDELAG: Nå er det finalerunde med forhandlinger om driftskontrakt i Trøndelag.
Mesta AS, Presis Vegdrift AS og Stian Brenden Maskinservice AS er de tre entreprenørene som er i finalerunden for å drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag.
Etter forhandlingene leverer de tre entreprenørene sine endelige tilbud. Deretter vekter Statens vegvesen pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som vinner kontrakten.
Kvalitet og bærekraft
Målet er at kontrakten signeres mot slutten av april 2025, og kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
– Tidligere har driftskontraktene blitt tildelt etter laveste pris, så lenge kvalitetskriteriene var oppfylt. Nå bruker vi ny anskaffelsesform, hvor flere kriterier vektlegges ved at vi oppfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, ha smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdrifta, forteller prosjektleder for drift i Midt-Norge Per Fladvad.
Riksveier gjennom ni kommuner
– Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad.
Kontrakten gjelder drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.