Denne varebilen var på randen av sammenbrudd, da den veide over 10 tonn.
Denne varebilen var på randen av sammenbrudd, da den veide over 10 tonn.

Varebil veide over 10 tonn

Tolitersmotoren og bladfjærene hadde virkelig sitt å stri med på denne transporten.

Publisert Sist oppdatert

Inspektører fra transportmyndighetene i Polen (ITD) stoppet en Volkswagen Crafter 22. mai i den polske byen Radom. Bladfjærene bak var bøyd motsatt vei av det de skal. En veiing viste at totalvekten var 10.350 kg.

Bilen har med tvillinghjul i utgangspunktet en teknisk totalvekt på 5 tonn, men for å unngå kjøre- og hviletidsbestemmelsene var den nedgradert fra lastebil til varebil.

Lovlig totalvekt var dermed 3,5 tonn.

Sjåføren fikk en bot på 500 zloty, som tilsvarer ca. 1130 norske kroner, og måtte få lasten over på andre biler. Straffen hadde, etter det At.no forstår, blitt større dersom bilen hadde vært registrert som lastebil.

Bladfjærene var ikke et pent syn, dersom man er interessert i biler og trafikksikkerhet.
Bladfjærene var ikke et pent syn, dersom man er interessert i biler og trafikksikkerhet.