![MAN Truck & Bus og DB Schenker har inngått en intensjonsavtale om praktiske platooning-tester.](https://image.at.no/374803.webp?imageId=374803&width=960&height=540&format=jpg)
Samarbeider om platooning
MAN Truck & Bus og logistikk-kjempen DB Schenker har inngått en intensjonsavtale om å samarbeide om platooning, et system hvor flere lastebiler kjører tett etter hverandre og har en trådløs oppkobling mot hverandre.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Ifølge MAN er dette det første samarbeidet av sitt slag. Selskapene håper å komme i gang med praktiske tester på motorveien mellom München og Nürnberg, to av de viktigste logistikk-knutepunktene for DB Schenker i Tyskland, allerede i 2018.
- Vårt mål er å være blant de ledende når det gjelder digitale forretningsmodeller innenfor transport og logistikk. Derfor er vi glade for dette samarbeidet med MAN som setter oss i stand til å teste platooning i praktisk daglig bruk mellom våre terminaler. Dette partnerskapet åpner for at vi kan finne nye måter å optimere logistikk-prosessene på, sier Jochen Thewes, styreleder i DB Schenker.
Mange fordeler
MAN-sjef Joachim Drees ser på avtalen som et viktig middel for praktisk utprøving av platooning. – Platooning har mange fordeler, blant annet sikkerhet. Menneskelige feil er den vesentligste årsaken til at biler kjører inn i hverandre på motorveien. Ved å koble sammen kjøretøyer etter hverandre elektronisk kan man i stor grad unngå denne type ulykker. Når lastebiler kjører tett etter hverandre, reduserer man den samlede luftmotstanden og sparer drivstoff, typisk 10%. Ytterligere en fordel er at man kan utnytte plassen på veiene bedre, sier han. Ikke minst på Tysklands overfylte motorveier er det et viktig poeng.
- Om dette konseptet kan realiseres i stor skala, avhenger i avgjørende grad av fremtidig veitrafikklovgivning. MAN vil tilby et slikt system så snart det legale rammeverket er på plass, sier Drees.
Hva er det?
Platooning beskriver to eller flere lastebiler som kjører tett etter hverandre, i en tidsavstand på bare 0,5 sekund. Kjøretøyene har en trådløs kommunikasjon seg imellom. Første bil bestemmer kjøreretning og hastighet.
Hastighetsendring eller bremsing av den første bilen kommuniseres i sanntid til kjøretøyene bakenfor som også utfører dette nøyaktig samtidig som lederbilen. Dermed kan avstanden mellom kjøretøyene kortes inn til et minimum uten at det går ut over sikkerheten.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?