Her risikerer sjåføren over 20.000 kroner i gebyr
Statens vegvesen hadde ikke vektkontroll da lastebilen kjørte her, så da gikk det bra. Men Vegvesenet har tatt inn over en halv million kroner på et par uker på denne veistrekningen i Lørenskog, Akershus.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
September 2016 ble det innført tre tonn aksellastbegrensning på en strekning på ca. 300 meter av Losbyveien i Lørenskog. Det vil i praksis si at lastebiler ikke kan kjøre på den tretonnsbegrensede strekningen, selv tomme.
Likevel tar en del sjansen - slik sjåføren på bildet gjør. Men det kan bli dyrt dersom Statens vegvesens kontrollører er på plass med en mobil kontrollenhet. Det fikk vogntogeieren som fikk 449.000 kroner i overlastgebyr i slutten av september merke.
Det ble billigere for eieren av lastebilen som «bare» fikk en regning på 86.900 kroner.
Ca. 20.000 kroner i gebyr uten last
I løpet av en toukers-periode fra den første bilen ble stoppet 28. september, er i tillegg to andre lastebilereiere tildelt gebyr for at deres lastebiler har hatt overlast på Losbyveien. Den ene lastebilen som ble kjørt tom fikk et overlastgebyr på ca. 20.000 kroner.
Lastebilen på bildet, som ikke ble kontrollert av statens vegvesen, har en egenvekt på over elleve tonn og ei krok-kasse. Dersom kassa er tom blir det likevel fort over 20.000 kroner i overlastgebyr dersom man tar utgangspunkt i Forskrift om gebyr for overlasting og Forskrift om gebyrsatser for overlasting med kjøretøy på offentlig veg. Dersom det i tillegg er last i kassa kan man legge til 700 kroner per 100 kg ekstra.
Tre tonn begrensning kun en retning
Lørenskog kommune har godkjent arbeider med legging av nye rør som blir til hinder for å bruke det ene kjørefeltet. AT.no har fått opplyst at det var et forslag om at strekningen på 300 meter skulle lysreguleres, med ett kjørefelt. Statens vegvesen, Trafikkavdelingen i Akershus, droppet lysreguleringen for å hindre forsinkelser i busstrafikken i området.
- Dermed er det bygget et midlertidig kjørefelt i grøfta på over 200 meter av Losbyveien fra Finstad/Losby mot Rolfsrud. Dette er bygget over rørene som skal erstattes med nye rør, men som fortsatt er i bruk. Derfor er det innført maksilalt tre tonn aksellast i dette kjørefeltet, sier Aud Fjerdingby ved trafikkavdelingen.
Motsatt vei er det ikke innført ekstra begrensinger, da dette feltet er på det eksisterende veilegemet.
Bussene får kjøre
Fjerdingby opplyser til AT.no at prosjektet skal være ferdig 1. juni 2017. Så innen dette skal arbeidene være utført og veien settes tilbake til sin opprinnelige stand.
Det kjører relativt mange rutebusser i området. Disse har lov til å kjøre på strekningen med tre tonns aksellast-begrensning, til tross for at de kan ha en totalvekt på 20 tonn.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?