Andre tildelingskriterier enn pris
Det er galt å ha «plan for gjennomføring» og «organisering av arbeidet» som tildelingskriterier, sier sjefingeniør i Vegdirektoratet.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Ole Sverre Molstad, sjefingeniør i byggherreseksjonen i Vegdirektoratet, hadde innlegget «Andre tildelingskriterier enn pris - hva er erfaringene så lang» på Arctic Entrepreneur 2016.
- Forskriftene skiller mellom egenskaper som tilbyder har (kvalifikasjoner) og egenskaper som påvirker produktet som skal kjøpes, altså kontraktens gjenstand som det heter. Og tildelingskriterier skal bare brukes på det siste, åpnet Molstad med.
- Tildelingskriterier øker kostnadene
Hva er det som er spesielt med tildelingskriterier? Først og fremst er det at de øker kostnadene.
- De må øke kostnadene, fordi du skal jo betale mer for noe mer. Og det øker kostnadene, sier han.
- Som en motpost kan man kanskje håpe at det øker konkurransen, fordi det er flere som kan delta med sine spesielle ting og være konkurransedyktige.
Fra gale til brukbare kriterier
Molstad tok for seg fire andre tildelingskriteringer enn pris. Han understrekte at andre kriterier enn pris er krevende å vurdere, og brukes mest på Vegvesenets største prosjekter.
Molstads fire eksempler som han mener går fra gale kriterier til noe som ligner noe man kan bruke (med Molstads kommentarer):
Plan for gjennomføring: Det er jo et typisk entreprenøransvar. Hvordan skal oppdragsgiver begynne å vurdere om den ene planen er bedre enn den andre når ferdigstillelsesfristen og delfristene står der, og det er entreprenørens ansvar å gjennomføre innenfor fristene. Og dessuten, planer må jo endres hele tiden.
Organisering av arbeidet: Igjen et entreprenør-ansvar. Skal man som oppdragsgiver virkelig kunne skille klinten fra hveten, og si «du har en bedre organisering». Da går det på sannsynlighet for å lykkes og da er man farlig nær kvalifikasjoner. Altså, hvor flink man er.
Leverandør skal beskrive konkrete tiltak for å ivareta trafikkavviklingen: Det har en økonomisk virkning for trafikkantene, så det er økonomisk. Men klarer oppdragsgiveren å få tak i det og beregne det?
Leverandør kan tilby annen frist for ferdigsstillelse: Nå er vi inne på noe konkret, for her kan man sette pris per dag.
- Planer må gjøres om
Videre opplyser Molstad at risikoen for feiltokning av dokumenter fra tilbydere ved en anbudskonkurranse økes med mengden som kreves levert.
- Ved noe av materialene som leveres inn, for eksempel om fremdrift, kan det være tvil om hva tilbyderen mener. Det kan være uklart om materialet fra tilbyder viser muligheter eller forutsetninger for gjennomføringen. Og det kan være vanskelig å avgjøre om konkrete tiltak som tilbyder foreslår forutsettes innenfor tilbudet eller om det skal betales ekstra, sier Molstad.
- Det er lett at det er gode grunner for å endre mye av det som tilbyder på dette stadiet planlegger og foreslår om utførelsesarbeidet når arbeidet skal utføres. Alle vet at planer må gjøres om. Det er viktig å ha dette i tankene når tilbudenes merverdi skal vurderes. Dersom gjennomføringen ikke blir slik man har planlagt, så svikter jo grunnlaget for tildelingen og den merverdi som er lagt inn for den.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll