Gigant-utbygging av E6
Regjeringen ønsker å starte utbygging av E6 for fire milliarder kroner med start neste høst.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Høsten 2016 starter utbyggingen av prosjektet «E6 Helgeland Sør», som har en økonomisk ramme på hele 3,97 milliarder kroner.
- E6 er den viktigste transportåren for veitransport i Nord-Norge og på Helgeland. Med utbyggingen av prosjektet «E6 Helgeland Sør» får både lokal trafikken og gjennomgangstrafikken en tryggere og bedre vei, med kortere kjøretid, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Uttalelsen kommer i forbindelse med et forslag fra regjeringen om utbygging og finansiering av de nevnte prosjektet. Forslaget omfatter flere delprosjekter og tiltak fra grensen mellom Nord-Trøndelag og Nordland og til Korgen. Prosjektet er en del av helgelandspakken, som ellers omfatter E6 Helgeland Nord – strekningen Korgen Bolna – som har byggestart høsten 2015.
Den sørlige delen av prosjektet omfatter bygging av rundt 80 km vei, fordelt på ni delstrekninger. For sju av strekningene vil det bli utlyst en samlet konkurranse der samme entreprenør skal stå for bygging, drift og vedlikehold i en periode på inntil 15 år, opplyser Statens vegvesen. Hæhre har nylig vunnet en slik type kontrakt på Helgeland Nord.
Les saken: Hæhre største kontrakt
- Ved å gi én entreprenør ansvaret for utbygging, drift og vedlikehold av lengre veistrekninger, kan vi mange steder oppnå stordrifts- og samordningsfordeler. De mange store oppgavene vi står foran på veisektoren krever at vi prøver ut en slik ny løsning med såkalte veiutviklingskontrakter. I veiutviklingskontrakten for E6 Helgeland Sør skal det etter planen legges til grunn at utbyggingen skal starte høsten 2016, sier samferdselsministeren.
Tiltakene på de sju delstrekningene omfatter utvidelse av veibredden, utvidelse av svinger, styring av bæreevne i dagens trasé, utbedring av broer og tunneler og bygging av gang- og sykkelveier.
For de to resterende delstrekningene, Kapskarmo – Brattåsen og Brattåsen – Lien, vil det bli benyttet tradisjonelle konkurranseformer, der drift og vedlikehold ikke en del av kontrakten. Her skal E6 legges i ny trasé i rundt 22 kilometer.
Utbyggingen vil redusere kjøretiden med rundt ni minutter for lette kjøretøyer og 11 minutter for tyngre kjøretøy. Strekninger med fartsgrense lavere enn 80 km/t vil bli redusert med 33 kilometer.
E6 Helgeland Sør har en økonomisk ramme på 3,97 milliarder kroner, og mesteparten (3,45 mrd) skal finansieres med bevilgninger over statsbudsjettet. De resterende 520 millionene blir krevd inn som bompenger.
STILLING LEDIG:
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?
-
Franzefoss Gjenvinning søker Leder-Transport
Er du en erfaren leder som trigges av å oppnå resultat sammen med gode kollegaer?