Glassverkstedene arbeider på høygir om dagen. Mars og april er høysesong for steinsprut, ifølge forsikringsselskapet If. Robin Hansson i Hurtigruta reparerer småskader i frontruter så de ikke skal bli mer ødelagt og sprekke.

Høysesong for steinsprut

Mars og april er månedene hvor flest får frontrutene sine ødelagt av steinsprut.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det er over 225.000 glasskader på norske biler hvert år. For ti år siden var tallet mot 100.000 lavere, ifølge forsikringsselskapet If.

– Det er vanskelig å peke på én enkeltårsak til at flere rammes av steinsprut, men økt bruk av grus på veiene er en del av bildet, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Myk gummi er synder

En annen grunn som oppgis i pressemeldingen fra If er myke gummiblandinger i vinterdekkene. Grus og småstein fester seg lettere i mønsterets lameller og slynges mot bilen bak. Vinterdekk uten pigger har en mykere gummiblanding enn piggdekk, og ca. halvparten av den norske bilparken er ifølge Dekkimportørenes forening skodd med piggfritt.

– Tidligere var skvettlapper standard. Moderne biler mangler disse, og da blir det lettere grus og småstein på ville veier. Det er vanskelig – om ikke umulig – å beskytte seg mot steinsprut fra andre biler, men vårt beste råd er å holde enda bedre avstand til bilen foran, sier Clementz i If.

Teip er førstehjelp

Hvis ruta får steinsprut er det viktig å sette en klar teip over skaden og få bilen til et glassverksted så raskt som mulig for reparasjon. Teipbiten hindrer at smuss og skitt setter seg i såret. For hver dag som går stiger risikoen for at det lille dekket i ruta kan forvandle seg til en alvorlig sprekk.

– Frontrutene er bare blitt tynnere og tynnere, og det øker sannsynligheten for at de sprekker raskt, sier administrerende direktør Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass.

Powered by Labrador CMS