
Mer til vei og jernbane
Regjeringen foreslår økte bevilgninger til vei og jernbane over statsbudsjettet for 2014.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Blant annet vil det bevilges mer penger for å rydde opp etter naturens herjinger.
- Det blir bevilget mer til å utbedre skader på vei- og jernbanenettet etter flommen på Vestlandet tidligere i høst, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Forslaget fra regjeringen er 10 mill. kroner til å utbedre skadene flommen påførte riksveinettet i Hordaland og Sogn og Fjordane.
Riksveier og tomtekjøp
Totalt er det foreslått å sette av 66 mill. kroner til riksveier, men av dette øremerkes 40 mill. kroner til å kjøpe ut eiendommer for å tilrettelegge for fremtidig bygging av ny E18 på strekningen Lysaker-Ramstadsletta i Akershus.
Videre er det satt av 10 mill. kroner til å løse ut næringseiendommer langs traséen på riksvei 110 mellom Simo og Ørbekk. For å sikre nødvendig fremdrift i prosjektet som inngår i Bypakke Nedre Glomma, bør eiendommen utløses helst i 2014.
16 mill. kroner skal dekke statens andel av økte kostnader til bygging av fylkesvei 115 Vamma-Ringnesdalen, en sidevei til E18 i Østfold.
Ytterligere kompensasjon
I tilknytning til endring av differensiert arbeidsgiveravgift fra 1. juli 2014, vil økte statlige kjøp på 8 mill. kroner kompensere for riksveifergetjenester etter gjeldende avtaler.
Bompenger på E18 gjennom Vestfold forlenges fra 15 til 20 år, men regjeringen går inn for å redusere bomtakstene fra 88 kroner til 57 kroner.
Det forutsettes at hele E18-prosjektet blir lagt inn under et av de nye bompengeselskapene når de blir etablert. Når siste delstrekning av ny E18 gjennom Vestfold står ferdig i 2017, vil Samferdselsdepartementet se på takstnivå og bompengeperioden på ny.
Jernbanebevilgningene
Regjeringen foreslår 12 mill. kroner til å dekke utbedring av flomkostnader på Bergensbanen og Flåmsbanen i oktober 2014 med 6 mill. kroner til hver. Begge banene ble stengt for trafikk.
Lavere fremdrift og utsatt produksjon på en del av jernbanenettet medfører at Jernbaneverket har valgt å omdisponere 257 mill. kroner til fornying av eksisterende infrastruktur. Midlene er blant annet brukt til:
* Bytte ut skinner og sviller på Gjøvikbanen og på Alnabru.
* Forsere fornying av kontaktledningsnettet på Sørlandsbanen.
* Utbedre Dovrebanen etter flommen i 2013.
* Ruste opp sørlig del av Numedalsbanen etter oppstart av tømmertrafikk på strekningen.
* Utbedre transmisjons- og fiberkabel og fornye plattformen på Greverud stasjon i Oppegård kommune.