Stor dag for Daimler Trucks: Første pulje av ny Actros presseintroduseres i Brussel etter 20 millioner testtimer på veien.

Gigantisk innsats bak ny Actros

Prosjektet "Ny Mercedes-Benz Actros" som startet med helt blanke ark, er trolig det mest omfangsrike og det mest ressurskrevende i Daimler-konsernets historie. Og kjempejobben er ikke fullført ennå; det er bare langtransportbilene som er ferdigutviklet og klar for serieproduksjon i september.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Oppdraget var å konstruere en helt ny lastebil for fremtiden og ikke bare ty til en større oppgradering av suksessen Actros III. Gjennom flere år har opptil 1600 personer vært engasjert i forberedelser og utvikling, inkludert representanter for viktige underleverandører. I fire av de såkalte "lastebil-klinikkene" er 638 representanter for transportbedrifter og sjåfører blitt intervjuet over lang tid i løpet av utviklingsprosessen.

Resultatet er overveldende med 7 helt nye hytter for langdistanse, inkludert en smalere utgave som skal benyttes av overtageren etter modellen Axor som vil forsvinne ut av modellprogrammet og inn i MBs lange historie. Den nye bilen har helt ny motor, PowerShift girkasse av 3. genersjon, helt ny, bredere og mye stivere ramme og en drivaksel som riktignok stammer fra Actros III, men som er optimert med hensyn til friksjon ved hjelp av nye tannhjul, og dessuten med nye utvekslinger.

Når det gjelder elektronikken som har med sikkerhet å gjøre, tilbyr den nye Actros alt som fins i personbilene i S-klassen. Noe er standard, noe er tilleggsutstyr. ESP både for bil og henger er standard.

Bortsett fra laboratorietesting av komponenter har bilen, med unntak av motoren, 20 millioner kilometer testkjøring bak seg, både sommer og vinter. Motoren har tre ganger så mange kilometer bak seg fra felttester i Europa og regulær bruk i Japan (Fuso) og særlig i USA (Freightliner) hvor motoren har vært i bruk siden 2007. På bakgrunn av testvirksomheten lover Mercedes-Benz at motoren går 1,2 millioner kilometer uten overhaling, eller "without major overhaul" slik alle nå uttrykker det.

Ny hyttearkitektur

Øvre del med frontrute av hytta er noe mer tilbakestrøket enn tidligere (fra 12 o til 15 o). Den bumeranginspirerte grillen er aerodynamisk optimert etter alle kunstens regler og har temperaturstyrte sjalusier. Ingen hytte hos Daimler har flere timer i vindtunnel enn denne.

Hytteinnredningen foreligger i tre utførelser, Standard (Basic-Line), Home-Line og Style-Line. Hytta er inndelt etter funksjon med tydelig skille mellom arbeidsplassen, førerplassen og hvileområdet. I en innredningsvariant kalt SoloStar, er passasjer-delen av hytta organisert som en sofakrok. Setene er nye og litt bredere enn før, og girvelgeren på førersetets armstøtte er forsvunnet. Den er flyttet til rattstammen og er en multi-stick som blant annet styrer 3.trinns motorbrems og retarder som i denne bilen er en vannretarder. Hytta er konstruert for føreren etter råd fra flere hundre førere, og når det gjelder førerkomfort i betydningen støtdemping, leveres hyttefjæringen med flere mykhetsvarianter. Det nye rattet kan tiltes bakover/ned i mye høyere grad enn før, og en tilbakelent sjåfør vil lett se funksjonstastene på rattet, som for øvrig er et multifunksjonsratt "par excellence".

Verdensmotoren

Den nye OM471 har vi omtalt ganske grundig tidligere. Den er utviklet av motorkonstruktører hos Mercedes-Benz og Detroit Diesel Technology. Denne 12,8-liters rekkemotoren tas i bruk av Mercedes-Benz først nå av ulike grunner, blant annet fordi det måtte bygges en helt ny motorfabrikk inkludert helt nytt støperi og en ny Actros-hytte tilpasset en rekkemotor i stedet for V-motor.

12,8-litersmotoren med en maks. effekt på 510 hk, er den første lastebil-/bussmotoren som Mercedes-Benz produserer i Euro 6-utgave. Den vil også bli levert i Euro 5-utgave inntil Euro 6-kravene bli obligatoriske for alle 1. januar 2014. Euro 5-utgaven vil være noe billigere enn Euro 6-utgaven, mellom 5% og 7%, etter hva vi har hørt. (Mens vi er inne på pris, Euro 6-utgavene vil bli ca. 10% dyrere enn nåværende Actros III.)

Det vil komme sterkere motorutgaver "etter hvert", men ingen i Stuttgart, eller Wörth, vil angi et tidspunkt. Det er nærliggende å tro at det kommer en 15-liter ettersom den allerede produseres hos Detroit Diesel og brukes av Freightliner.

Nytt chassis

Etter hva vi har sett av tidligere utvikling av Actros, tyder det på at Mercedes-Benz "har fått smaken på" forbedring av kjørekomfort og kjøreegenskaper. Skal man dømme etter hva som er gjort med den nye Actros for å oppnå dette, starter en ny epoke for modellen i september. Stabilitetshensyn er hovedgrunnen til at det er konstruert en helt ny ramme som er bredere og stivere enn den gamle, "eksepsjonelt stiv" heter det MBs språkdrakt.

Men dette er bare endel av historien. Styresnekka er rekonstruert og hevdes sammen med justert geometri å ville gi en mer presis styring enn hos nåværende Actros, som må kunne hevdes å ikke ha noe stabilitetsproblem. Om det er av samme grunn, vet vi ikke sikkert, men de nye utgavene med stålfjæring foran, har ettblads parabel.

Med hensyn til retningsstabilitet, er de korte, 2-akslede de vanskeligste. Her er det gjort to ting som er viktig. To-akslede trekkvogner tilbyr akselavstander på 3,55 m, 2,60 m, 3,70 m, 3,80 og 4 m. Dernest er bakakselopphenget med bare to belger skiftet ut med nytt 4-belgers oppheng. Det er vi sikre på er en fordel.

Sjåførassistentene

På sikkerhetssiden inneholder en ny Actros med full pakke mye høyteknologi, blant annet radar, og en computer som følger med på hva som skjer med og foran bilen. Sjåføren får assistanse på forskjellige måter, og vi syns det er viktig at elektronisk stabilitetskontroll både på bil og henger er standardutstyr. Ellers tilbyr den nye Actros de vanlige systemene som Lane Keeper, aktiv cruise-kontroll, Hill Holder og bremseassistent. Det som er nytt og særdeles gledelig er at bilen tilbyr systemet som vi her i bladet har kalt katastrofebrems, gjerne kalt Emergency Braking på engelsk. Det innebærer, for eksempel, at når en bil rygger ut i gata foran bilen mens sjåføren følger med en syklist i sidespeilet og ikke tidlig nok ser hindringen foran, drar computeren på full bremseeffekt hvis hastigheten og avstanden til hindringen er kritisk. Sikkerhetssystemene innebærer en mengde egenskaper som vi må vente med å omtale. Vi antyder hva det kan dreie seg om ved å nevne den lille, smarte detaljen at når sjåføren setter bilen i revers, forandres vinkelen på sidespeilene automatisk slik at de gir bedre sikt under rygging.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS