
Føler kabotasje-trykket på kroppen
- Andelen utenlandske biler som kjører kabotasje i Norge øker dag for dag. Det er store penger å hente.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det sier Jan Helge Skjulestad i Kjell Hansen Shipping. Han sitter tett på markedet og observerer. En dag i Bjerkvik i Nordland observerte han at 80% av lastebilene var utenlandske.
Øst-europeerne strømmer på
- Telefonene kimer og mailene renner inn. Antallet østeuropeere som ønsker å kjøre i Norge er formidabelt, forteller Skjulestad og understreker følgende:
- Holdningen hos transportkjøperne er; at om ikke jeg bruker dem, er det andre som gjør det, og da gir resultatet seg selv. Det er store penger å hente på å bruke dem.
Enkel løsning
Skjulestad mener at løsningen på problemet er enkelt:
- Man ansvarliggjør transportkjøperne sammen med transportørene for brudd på kabotasjereglene. Så sender man et par kontrollører rundt hos speditørene på kontroll. Her tar man med seg kopi av historikken i trafikkstyringssystemene. De inneholder alle opplysninger om utenlandske biler basert på bilnummer.
Reis til Bjerkvik
Skjulestad har et forslag til næringslivsdirektør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport og andre som ikke har så stor tro på påstandene om kabotasjebrudd.
- Vi reiser til Bjerkvik og tilbringer en dag i restauranten på hotellet mens vi teller utenlandske biler som kjører til og fra Lofoten. Jeg har faktisk gjort det for tre år siden. 80% av bilene den dagen var utlendinger, forteller Skjulestad.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge