HITACHI: Den elektriske maskinen er i utgangspunktet en standard Hitachi ZX160-beltegraver på rundt 17 tonn.
HITACHI: Den elektriske maskinen er i utgangspunktet en standard Hitachi ZX160-beltegraver på rundt 17 tonn.

Nasta har produsert elektriske gravemaskiner

LØRENSKOG (AT.no): Nasta AS viste for første gang en helelektrisk stor gravemaskin da Ragn-Sells AS åpnet nytt hovedkontor på Lørenskog.

Publisert Sist oppdatert

Hitachi-importør Nasta AS har fått bestilling fra avfallsgiganten Ragn-Sells AS på fem helelektriske gravemaskiner på ca. 17 tonn. Avfallsselskapet ønsket å ha en maskin å vise på den offisielle åpningen av deres nye hovedkontor som ligger ved Skårer-avdelingen på Lørenskog utenfor Oslo. Åpningen var fredag 15. desember, og Nasta jobbet på spreng for å få én av de fem maskinene klar til arrangementet.

- Dette er vi veldig stolte over, og vi ville ha en av maskinene hit til åpningen av bygget, sier driftsdirektør Vidar Olsen i Ragn-Sells til AT.no.

Maskinen er bygget ut fra en ZX160 Hitachi-graver. Dieselmotor og dieseltank er «kastet» ut, og en el-motor og batteripakke, samt en masse annen elektrisk infrastruktur, er montert inn i maskinen. Maskinen kjøres normalt med strømkabel tilkoblet en svivel slik at maskinen kan rotere «så mye den orker» uten at det blir krøll på ledningen. I tillegg er batteripakken på høyre side for hytta stor nok til at maskinen kan kjøres en times tid uten ekstern strømtilførsel.

- Denne er tiltenkt noen av de mindre anleggene våre der vi trenger mobilitet. Dette er veldig spennende, og jeg lurer på om vi er de første i verden med dette, sier Olsen.

Ragn-Sells har 20 avdelinger rundt i hele landet, og skal vi tro Olsen har det vært kamp ved de ulike avdelingene om å få en av de elektriske maskinene. Så langt er det bestemt at det skal leveres elektriske maskiner fra Nasta til Borgeskogen, Moss, Gardermoen, Bergen og den siste enten til Skårer eller Stavanger.

- Alle avdelingene ville ha, og det kommer flere, lover Olsen som normalt tilbringer fire av fem dager i uken ute på de forskjellige anleggene.

Enova har gått inn med støtte på i underkant av én million kroner pr. maskin. Olsen sier ekstrakostnaden pr. maskin er rundt 1,5 millioner kroner. I regnestykket er ikke kun kostnader til byggingen av maskinene, men også til utbygging av nødvendig infrastruktur ute på anleggene.

- Ragn-Sells er utrolig opptatt av miljøet og miljøvennlig utstyr, men i dette tilfellet var det hensynet til førerne som veide tyngst. Utslipp er borte, støy er borte og det er langt mindre vibrasjoner. I tillegg er elektriske maskiner mye raskere enn dieseldrevne maskiner, sier Olsen.

PS: Maskinen skal tilbake til Nastas hovedkontor i Larvik for å sluttføre enkelte detaljer. Vi har foreløpig ikke fått flere tekniske detaljer om maskinen enn det som står i denne artikkelen. Vi kommer tilbake med mer detaljert informasjon, når Nasta går ut med mer detaljert informasjon om de tekniske løsningene og kapasiteter osv.

PS 2: Men maskinen er fullt operativ nå, og AT.no fikk se en liten demo av maskinen. Vi hørte støy fra veien bak anlegget mye bedre enn selve maskinen som svingte rundt…