![FØRERLØS FØLGEBIL: MAN har i samarbeid med en rekke aktører utviklet en følgebil til arbeid langs motorveien som er førerløs. Prosjektet aFAS er utviklet for å få ned antallet ulykker i forbindelse med vedlikeholdsarbeid langs motorveiene.](https://image.at.no/457378.webp?imageId=457378&width=960&height=542&format=jpg)
Førerløse MAN
MAN Truck & Bus har kjørt 4000 km med selvkjørende lastebil på offentlig vei i Europa i et omfattende utviklingsprosjekt for å øke sikkerheten til de som jobber langs veinettet.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Prosjektet har fått navnet aFAS som står for «automatisk førerløst sikkerhetskjøretøy for arbeid langs motorveien». Dette er nivå 4 innen den førerløse teknologien.
Tanken er at ved å bruke et førerløst kjøretøy, vil man redusere risikoen for at uønskede hendelser oppstår for de som jobber langs veiene. Det foregår, til alle døgnets tider, arbeider som gressklipping, søppelplukking eller ulike reparasjoner av vei eller infrastruktur, langs motorveiene. Dessverre er dette et risikabelt område å jobbe i.
Farlig
MAN påpeker at 44% av alle kollisjoner på tyske motorveier involverer lastebiler i høyre fil eller langs veiskulderen, totalt 300 ulykker i året. Bare i Bavaria-distriktet sør i Tyskland blir over 50 pullert-lastebiler ødelagt hvert eneste år.
De aller fleste ulykkene skjer under arbeid langs veiskulderen med saktegående kjøretøy ved siden av.
I et forsøk på å gjøre noe med denne dystre statistikken, har MAN Truck & Bus i samarbeid med syv andre aktører fra universiteter, offentlige myndigheter og bransjevirksomheter etablert aFAS-prosjektet som skal gå over fire år. Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 35 millioner kroner.
Førerløs teknologi
Blant samarbeidspartnerne er Bosch, ZF og WABCO som alle har utviklet løsninger og komponenter innenfor autonom (førerløs) kjøring. Hoveddelen av prosjektet består av et helt førerløst kjøretøy som er i stand til å følge et annet kjøretøy under arbeid langs veiskulderen på motorveien.
![ALL INFORMASJON: I displayet kommer det masse informasjon som avstanden til ledebilen, hastigheten på følgebil og ledebil, for eksempel.](https://image.at.no/457401.webp?imageId=457401&width=960&height=722&format=jpg)
Det har vært en rekke utfordringer i prosjektet, og da først og fremst i utviklingen av den førerløse bilen. Denne må tilpasses både dagens regelverk for registreringer, og ikke minst hvordan andre brukere av veien oppfatter kjøretøyet.
![STOPPER: Omfattende sensorteknologi, kameraer og radarsystemer som er aktive 360˚ rundt bilen, sørger for at bilen stopper om hindrer kommer i veien. Denne situasjonen er reell.](https://image.at.no/457419.webp?imageId=457419&width=960&height=722&format=jpg)
4000 førerløse km
På Magnas testbane utenfor Linz i Østerrike demonstrerte MAN i sommer den selvkjørende teknologien for pressen. Dette skjedde etter at det var gjennomført omfattende tester på offentlige veier rundt Hesse, like sør for Wien i Østerrike.
I testen ble det kjørt over 4000 kilometer, fordelt over 800 timer på 100 dager – vel og merke uten ulykker.
Kjøretøyene er en MAN TGS 18.360 4x2 tippbil som ledebil, og en MAN TGM 18.340 4x2 som selvkjørende følgebil. En fører måtte fysisk aktivere følgebilen til selvkjørende modus, men så snart programmet var satt i drift fulgte bilen perfekt etter ledebilen uten påvirkning fra føreren.
Snakker sammen
Den førerløse nivå 4 TGM-bilen har trådløs kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon med ledebilen. HMI (menneske/maskin-grensesnittet) er utstyrt med kameraer og radarsystemer som er aktive 360˚ rundt bilen. Systemet sørger for at den førerløse følgebilen umiddelbart mottar alle registreringer fra ledebilens assistentsystemer.
Følgebilen benytter i all hovedsak standardkomponenter som selvfølgelig holder de strengeste sikkerhetskriteriene, i tillegg til 360˚ sensorsystem som fanger opp annen trafikk langs veien. Bilen benytter filholdersystemet til å holde den på samme linje som følgebilen.
Den førerløse bilen kjører automatisk bak følgebilen i ønsket avstand. Når det imidlertid oppstår ulike farefulle soner, som ved på- eller avkjøringer langs motorveien, får den beskjed om å kjøre nærmere ledebilen. Den kan ligge bare noen få meter bak, og unngå at andre kjøretøy kommer mellom. Dersom kontakten mellom bilene forstyrres eller brytes, vil følgebilen umiddelbart stoppe opp.
Å stole på at teknologien «holder mål» ute på veiene i den virkelige verden, er selvfølgelig av de største utfordringene. Men MAN har med aFAS vist at det fungerer.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?