Rogfast: Har funnet kostnadskutt på 3 mrd. kroner
Etter store kostnadsoverskridelser på Rogfast-prosjektet utenfor Stavanger, avlyste Statens vegvesen den første kontrakten i prosjektet. Nå er prosjektet på samferdselsminister Knut Arild Hareide bord.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Statens vegvesen har i forlengelsen av avlysningen av første store kontrakt vurdert tiltak for å redusere kostnadene. Samferdselsminister Knut Arild Hareide fikk presentert Vegvesenets foreløpige vurderinger tirsdag 28. april.
- Rogfast er et viktig prosjekt for Sør-Vestlandet, som vil gi store positive ringvirkninger langs kysten både regionalt og nasjonalt. Etter utlysningen av den første kontrakten, så Statens vegvesen som byggherre at kostnadsøkningene ble for store. De har derfor gjort en viktig jobb i å se nærmere på kostnadene. Jeg har nå mottatt etatens foreløpige vurdering av situasjonen i prosjektet. Jeg kommer til å ha en dialog med Statens vegvesen videre slik at vi får svar på alle spørsmålene våre. Deretter skal jeg sette meg grundig inn i vurderingene, før jeg konkluderer, sier Hareide.
E39 Rogfast nord for Stavanger skal krysse Boknafjorden og Kvitsøyfjorden. Prosjektet innebærer bygging av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Tunnelen skal blant annet ha en avkjøring til Kvitsøy.
Jobber videre med samme konsept
Kontrakten for utbyggingen av avkjøringen til Kvitsøy ble ca. én milliard kroner dyrere enn antatt. Dette viste også at kostnadene i hele prosjektet ville ende på ca. 25 milliarder kroner, om lag 6,4 milliarder kroner dyrere enn det Stortinget vedtok.
Statens vegvesen har derfor lagt ned et arbeid for å kvalitetssikre kostnadsberegningene og optimalisere prosjektet. Etter å ha gjennomgått prosjektet, legger Vegvesenet fortsatt hovedlinjene i det vedtatte konseptet til grunn for den videre planleggingen.
Med utgangspunkt i økningen har Statens vegvesen funnet kostnadskutt på totalt tre milliarder kroner, ifølge de foreløpige vurderingene. Videre ser Vegvesenet muligheter for ytterligere innsparinger på litt over én milliard kroner. Disse endringene vil kreve avklaringer med de berørte kommunene.
Et nytt finansieringsopplegg for Rogfast-prosjektet må til Stortinget for nytt vedtak. Dette vil skje først etter at Samferdselsdepartementet har vurdert de nye tallene.
Les brevet fra Statens vegvesen her.
STILLING LEDIG:
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?
-
Franzefoss Gjenvinning søker Leder-Transport
Er du en erfaren leder som trigges av å oppnå resultat sammen med gode kollegaer?