
Rogfast: Har funnet kostnadskutt på 3 mrd. kroner
Etter store kostnadsoverskridelser på Rogfast-prosjektet utenfor Stavanger, avlyste Statens vegvesen den første kontrakten i prosjektet. Nå er prosjektet på samferdselsminister Knut Arild Hareide bord.
Statens vegvesen har i forlengelsen av avlysningen av første store kontrakt vurdert tiltak for å redusere kostnadene. Samferdselsminister Knut Arild Hareide fikk presentert Vegvesenets foreløpige vurderinger tirsdag 28. april.
- Rogfast er et viktig prosjekt for Sør-Vestlandet, som vil gi store positive ringvirkninger langs kysten både regionalt og nasjonalt. Etter utlysningen av den første kontrakten, så Statens vegvesen som byggherre at kostnadsøkningene ble for store. De har derfor gjort en viktig jobb i å se nærmere på kostnadene. Jeg har nå mottatt etatens foreløpige vurdering av situasjonen i prosjektet. Jeg kommer til å ha en dialog med Statens vegvesen videre slik at vi får svar på alle spørsmålene våre. Deretter skal jeg sette meg grundig inn i vurderingene, før jeg konkluderer, sier Hareide.
E39 Rogfast nord for Stavanger skal krysse Boknafjorden og Kvitsøyfjorden. Prosjektet innebærer bygging av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Tunnelen skal blant annet ha en avkjøring til Kvitsøy.
Jobber videre med samme konsept
Kontrakten for utbyggingen av avkjøringen til Kvitsøy ble ca. én milliard kroner dyrere enn antatt. Dette viste også at kostnadene i hele prosjektet ville ende på ca. 25 milliarder kroner, om lag 6,4 milliarder kroner dyrere enn det Stortinget vedtok.
Statens vegvesen har derfor lagt ned et arbeid for å kvalitetssikre kostnadsberegningene og optimalisere prosjektet. Etter å ha gjennomgått prosjektet, legger Vegvesenet fortsatt hovedlinjene i det vedtatte konseptet til grunn for den videre planleggingen.
Med utgangspunkt i økningen har Statens vegvesen funnet kostnadskutt på totalt tre milliarder kroner, ifølge de foreløpige vurderingene. Videre ser Vegvesenet muligheter for ytterligere innsparinger på litt over én milliard kroner. Disse endringene vil kreve avklaringer med de berørte kommunene.
Et nytt finansieringsopplegg for Rogfast-prosjektet må til Stortinget for nytt vedtak. Dette vil skje først etter at Samferdselsdepartementet har vurdert de nye tallene.
Les brevet fra Statens vegvesen her.
STILLING LEDIG:
-
Pon Equipment AS søker mekaniker- nymontering
Dyktig mekaniker til moderne verksted i Sandnes søkes!
-
Pon Equipment AS søker mekaniker- nymontering
Driftig prepp mekaniker til moderne verksted på Berger søkes!
-
Pon Equipment AS søker produksjonsmekaniker og skiftleder Z-Line
Produksjonsmekaniker og skiftleder søkes til topp moderne verksted på Berger!
-
Pon Equipment AS søker serviceleder
Driftig serviceleder til moderne verksted på Rygge søkes!
-
Pon Equipment AS søker mekaniker -nymontering
Driftig mekaniker søkes til moderne verksted i Bergen!
-
Dynapac Norge AS søker servicetekniker for vei- og anleggsutstyr
Ønsker du en variert og spennende hverdag?
-
R3 Entreprenør AS søker betongsager/kjerneborer
Norges ledende rivningsentreprenør søker nå etter en erfaren fagarbeider innen kjerneboring og betongsaging til spennende prosjekter i Trondheim
-
Pon Rental Norway AS søker utleiekoordinator
Pon Rental søker etter driftig utleiekoordinator til vår avdeling i Bergen
-
R3 Entreprenør AS søker river
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne fagarbeidere innenfor riving og saneringsarbeid til spennende reiseprosjekter over hele Norge.
-
R3 Entreprenør AS søker maskinfører
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne Maskinførere til spennende reiseprosjekter over hele Norge