
Fylkesrådet sikrer E18-løsning og Fornebubanen
Fylkesrådet i Viken har sagt ja til lånegaranti for en ny og bedret E18-løsning. SV og MDG stiller seg ikke bak denne løsningen, og trer derfor ut av fylkesrådet.
- Jeg er glad for vi etter så mange år med diskusjoner og ulike vedtak lander E18-saken og sikrer finansieringen av Fornebubanen. Nå kan spaden endelig settes i jorda for disse to viktige prosjektene som gir bedre fremkommelighet og mange arbeidsplasser, sier fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap).
SV og MDG stiller seg ikke bak denne løsningen, og trer derfor ut av fylkesrådet. Fylkesrådet i Viken vil derfor nå bestå av Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Hvordan sammensetningen av det nye fylkesrådet blir, vil bli klart senere.
- Det har lenge vært kjent hva SV og MDG mener om E18. I plattformen ble vi enige om å jobbe for et E18-prosjekt med bedre kollektivløsning, lavere veikapasitet, lavere pris for prosjektet og realisere Fornebubanen. Det har vi nå oppnådd. Plattformen sa aldri nei til E18. Likevel har jeg respekt for avgjørelsen SV og MDG har tatt. Jeg vil takke for samarbeidet i fylkesrådet til nå og ser fram til å fortsette å samarbeide med SV og MDG i fylkestinget om mange viktige saker for folk i Viken. Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil fortsette å ta ansvar for en trygg og god styring av Viken videre i fylkesråd, sier Brenna.
- Omkampenes tid er forbi
Brenna er klar på at det nå er riktig å stille med lånegarantien for E18-utbyggingen på strekningen Lysaker-Ramstadsletta (en del av E18 Vestkorridoren). I februar vedtok fylkestinget å trekke denne lånegarantien, og siden den gang har partene i saken jobbet med å utbedre prosjektet.
- Viken trakk garantien for å få et bedre E18-prosjekt. Det har vi fått. Stortinget har kommet Viken i møte på kravene vi har stilt til bedre kollektivløsning, lavere pris, lavere bompenger og lavere veikapasitet. Når det har skjedd er vi selvsagt vårt ansvar bevisst, og stiller med vår del av lånegarantien. Nå er omkampenes tid forbi, sier Brenna.
Bilistene betaler for banebygging
Hun viser også til at byggingen av E18 er et premiss for at Fornebubanen kan bygges. Dette fordi deler av det som kalles grunneierbidrag fra E18 – rundt 2 milliarder kroner – skal brukes til å finansiere byggingen av Fornebubanen.
- Det er kort fortalt slik, at uten at E18 bygges, kan vi ikke bygge Fornebubanen. Fordi vi har ikke finansieringen. Vi ville ikke hatt de 2,2 milliardene i grunneierbidrag som da ville bortfalt. Og vi ville ikke hatt de 1-2 milliardene det ville koste å bygge den såkalte «Vestre lenke», altså veien som kobler Fornebu til E18. Og der går grensa for mitt vedkommende. Jeg kan ikke – og jeg vil ikke – risikere Fornebubanen. Viken har ansvar for best mulig løsninger for folk i Viken. Det ansvaret tar vi, sier Brenna.
STILLING LEDIG:
-
R3 Entreprenør AS søker betongsager/kjerneborer
Norges ledende rivningsentreprenør søker nå etter en erfaren fagarbeider innen kjerneboring og betongsaging til spennende prosjekter i Trondheim
-
Pon Rental Norway AS søker utleiekoordinator
Pon Rental søker etter driftig utleiekoordinator til vår avdeling i Bergen
-
R3 Entreprenør AS søker river
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne fagarbeidere innenfor riving og saneringsarbeid til spennende reiseprosjekter over hele Norge.
-
R3 Entreprenør AS søker maskinfører
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne Maskinførere til spennende reiseprosjekter over hele Norge
-
Pon Equipment AS søker uteservicemekaniker
Driftig uteservicemekaniker søkes til distrikt på Sunnmøre!
-
Kiesel Norge AS søker mekaniker
Kiesel Norge AS trenger flere hender, og ser nå etter dyktig mekaniker. Er det deg, eller noen du kjenner?
-
Horisont Renovasjon AS søker sjåfør til kranbil
Er DU vår nye sjåfør?
-
Veisikring AS søker medarbeider-Drammen
Er du den rette for oss?
-
ST Entreprenør AS søker betongsprøyteoperatør
Er du vår nye betongsprøyteoperatør?
-
Pon Equipment avdeling Rygge søker dyktig prepp mekaniker til verksted
Er DU vår nye prepp mekaniker?