I gang: I strålende solskinn kunne Volvo sparke i gang karavanen som de neste månedene vil farte land og strand rundt med de nye Volvo-seriene.
I gang: I strålende solskinn kunne Volvo sparke i gang karavanen som de neste månedene vil farte land og strand rundt med de nye Volvo-seriene.

Volvo-karavanen i gang

Røldal: I strålende solskinn åpnet Volvo karavanen i Røldal onsdag 2. september. Det er få steder mer egnet til å demonstrere den nye nedstignings cruise-kontrollen.

Publisert

I de neste månedene skal Volvo-karavanen farte land og strand rundt. Under åpningen i Røldal har de fire Norske demobilene, også fått besøk av ytterligere fire biler fra Sverige, blant annet to FMXer med den nye 38-tonns bakakselen. En FM trekkvogn og en 540 hk FH trekkvogn. 

PÅ besøk: To svenske trekkvogner en FM og en 540 hk FH
PÅ besøk: To svenske trekkvogner en FM og en 540 hk FH
Ypperlig mulighet for å teste den nye nedstignings cruise-kontrollen.
Ypperlig mulighet for å teste den nye nedstignings cruise-kontrollen.

- Etter at koronaen stoppet introduksjonen i Gøteborg i Mars er det godt å endelig kunne vise frem bilen til norske kunder og sjåfører, forteller Kjetil Bergflødt i Volvo Norge.

Til åpningen i Røldal kom det besøk fra store deler av vestlandsregionen fra Kristiansand i sør til Stryn i nord for å prøvekjøre de nye bilene.

6 biler

Det er seks biler som skal følge karavanen hele veien rundt i Norge. Det er en FM skapbil, en FMX med dumperkasse, en FH13 500 hk med I-Save og en FH16 750 hk . 

I tillegg vil publikumsfavoritten Black Velvet, en FH 500 TC Classic og en Classic I-Save bil følge karavanen rundt i landet. Følg med på de ulike forhandlernes sider for å se detaljert program for hvor karavanen vil være til enhver tid.

Kjører FMX: Ernst Grindheim kjører til daglig en 2011 modell FMX og kan konstatere at det har vært en stor utvikling.
Kjører FMX: Ernst Grindheim kjører til daglig en 2011 modell FMX og kan konstatere at det har vært en stor utvikling.
Med 38-tonns bakaksel kan FMX leveres med en teknisk totalvekt på hele 58 tonn.
Med 38-tonns bakaksel kan FMX leveres med en teknisk totalvekt på hele 58 tonn.

Mye bedre førermiljø

En av de som hadde tatt turen til Røldal var Ernst Grindheim som driver som  entreprenør i Etne. Til daglig kjører han en 2011 modell FMX 8x4 som opprinnelig kommer fra Italia. Han var tidlig ute med 8x4-kombinasjonen som han hadde sett nedover i Europa, men ser en tydelig trend blant lastebilene i distriktet at dette er en kombinasjon som blir stadig mer populær.  Etter å ha kjørt den nye FMXen kunne han konstatere at det har vært en utvikling i førermiljøet. Spesielt støynivået er blitt mye bedre konstaterer han når han stiger ut av hytta med et stort smil. 

-Som en liten entreprenør er det viktig å ha samarbeidspartnere som får utstyret raskt på veien igjen dersom noe uforutsett skulle hende. Det har vært veldig lite tull med FMXen jeg har hatt. Jeg trengte en bil som var solid og tåler litt. I tillegg så er innsteget veldig behagelig i FMXen, sier Grindheim.

Grindheim har drevet selskapet som han overtok etter sin far i 26 år og har i tillegg til FMXen en dumper og tre gravemaskiner i parken.